ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

خبرخوان

نوشته های بلاگ "2023" از "فروردین"

ماژول فیبر نوری چیست
| 0

ماژول فیبر نوری چیست

ماژول های فیبر نوری قطعات کوچک سخت افزاری قابل حمل هستند که بر روی دستگاه هایی مانند روتر، سوییچ، مدیا کانورتر و olt قرار می گیرند. این سخت افزارها برای انجام عملیات مختلف به قطعه ای نیاز دارند که بتواند اطلاعات را دریافت و ارسال کنند ماژول ها این ارتباط را به خوبی انجام می دهند.
انواع پچ کوردهای فیبرنوری
| 0

انواع پچ کوردهای فیبرنوری

از تجهیزات مهم و ضروری در را ه اندازی شبکه فیبر نوری استفاده از پچ کوردهای فیبر نوری می باشد. در این مقاله سعی بر این شده تا به سوالاتی از قبیل پچ کورد فیبر نوری چیست، انواع آن، انواع پچ کوردها براساس نوع کابل ، پچ کوردهای سینگل مود و مالتی مود پاسخ داده شود با ما همراه باشید.
خرید مودم hg8245q2
| 0

خرید مودم hg8245q2

امروزه با پیشرفت فناوری و رو به رشد شد استفاده از اینترنت، نیاز به اتصال پایدار و قابل اعتماد به اینترنت بسیار احساس میشه. یکی از دستگاه‌هایی که می‌تونه در این بخش به شما کمک کنه، مودم Echolife HG8245Q2 شرکت هوآوی. این مودم که توسط شرکت هوآوی تولید شده، برای اتصال به اینترنت پایدار و قابل اطمینان شناخته میشه. در این مقاله، به بررسی جزئیات این مودم پرداخته و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم.
انواع مودم فایبر هوم
| 0

انواع مودم فایبر هوم

یکی از تجهیزات پرکاربرد در هنگام اتصال به اینترنت مودم ها می باشند که روزانه انواع مختلفی از آن ها با برندهای متفاوت طراحی و تولید می شوند. فایبرهوم یکی از برندهای نام آشنا در حوزه ی طراحی و تولید مودم های فیبر نوری است که با برند معروف هواوی در رقابت می باشد. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا بهترین های فایبر هوم را معرفی کنیم.
اصطلاحات poe
| 0

اصطلاحات poe

در مقاله سوییچ شبکه  poe چیست به طور مفصل در مورد poe و سوییچ شبکه poe، ویژگی های سوییچ poe، کاربردهای آن و معرفی برخی از سوییچ هایی که از فناوری poe پشتیبانی می کنند صحبت کردیم در این متن سعی بر این شده تا تفاوت سوییچ های poe اکتیو و پسیو بیان شود؛ همچنین آشنایی با اصطلاحات poe در ادامه همراه ما باشید.
سوئیچ شبکه poe چیست
| 0

سوئیچ شبکه poe چیست

سوییچ یکی از مهم ترین تجهیزات اکتیو شبکه می باشد که در میان سوییچ ها، سوییچ های دارای poe جز پر کاربرد ترین تجهیزات اکتیو به شمار می رود، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به طور مفصل در مورد این سوییچ صحبت می کنیم.
آشنایی با کابل کواکسیال
| 0

آشنایی با کابل کواکسیال

یکی از کابل های مسی و از پر کاربردترین کابل های مورد استفاده در انواع وسیله های برقی مانند تلویزیون، ویدیو و... می باشد؛ در این متن سعی بر این شده تا تاریخچه ای از کابل کواکسیال، ساختار کابل کواکسیال، انواع آن، امپدانس کابل کواکسیال، انواع کانکتورهای کابل و افت آن را شرح دهیم.
بخش دوم دوره آموزشی فیبر نوری (مزایا و معایب فیبر نوری) - مدرس مهندس نجم الدین جان بزرگی
| 0

بخش دوم دوره آموزشی فیبر نوری (مزایا و معایب فیبر نوری) - مدرس مهندس نجم الدین جان بزرگی

فیبرهای نوری رشته های شفاف و انعطاف پذیری هستند که به طور معمول از شیشه و یا پلاستیک ساخته شده اند کابل های فیبرنوری همانند سیم های مسی بستری برای انتقال اطلاعات و داده ها هستند اما یکی از مهم ترین تفاوت های کابل فیبرنوری با کابل مسی در این است که کابل فیبرنوری اطلاعات و داده ها را به شکل نور انتقال می دهد و کابل های مسی داده ها و اطلاعات را به شکل سیگنال الکتریکی انتقال می دهد. قبل از پرداختن به مزایا و معایب فیبر نوری
تجهیزات  اکتیو (Active) شبکه
| 0

تجهیزات اکتیو (Active) شبکه

برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری و دسترسی افراد به اطلاعات و ارتباط آن ها با یک دیگر باید از تجهیزاتی مانند اکیتو و پسیو شبکه استفاده نمود. هنگام استفاده از این تجهیزات علاوه بر توجه به هزینه ها می بایست به کیفیت، سرعت و امنیت هم توجه شود. تجهیزات شبکه به شما این امکان را می دهد تا بتوانید ارتباط و تعامل بین شبکه های کامپیوتری را فراهم نمایید؛ چرا که تجهیزات شبکه دستگاه هایی هستند که ارتباط بین سخت افزارهای دیگر را فراهم می کنند
پسیو شبکه
| 0

پسیو شبکه

برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری و دسترسی افراد به اطلاعات و ارتباط آن ها با یک دیگر باید از تجهیزاتی مانند اکیتو و پسیو شبکه استفاده نمود. هنگام استفاده از این تجهیزات علاوه بر توجه به هزینه ها می بایست به کیفیت، سرعت و امنیت هم توجه شود.
 انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها
| 0

انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها

روزانه با انواع کابل های شبکه سروکار داریم بدون آنکه بدانیم این کابل ها از چه انواعی دارند؟ به چه کابل هایی twisted pair و به چه کابل هایی فیبرنوری گفته می شود؟ جنس کابل ها چه تفاوتی با هم دارند؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

کابل شبکه، رسانه ای است که اطلاعات و داده ها در آن جریان دارد و اطلاعات را از دستگاهی به دستگاهی دیگر منتقل می کنند؛ در حقیقت کابل های شبکه متشکل از تعدادی سیم مسی و یا شیشه ای است که برای اتصال و انتقال داده ها بین دستگاه هایی همچون سوییچ، سرور، روتر و... به کار می روند.

انواع کابل شبکه

همانطور که می دانید کابل های شبکه در انواع مختلف طراحی و تولید می شوند، چرا که هر یک از کابل های شبکه مختص به یک ساختار شبکه می باشند. شناخت و انتخاب مناسب کابل های شبکه به شما این امکان را می دهد تا علاوه بر پیاده سازی دقیق و موفق اگر سیستم شما دچار اختلال شد بتوانید آن را در همان ساعات ابتدایی عیب یابی نمایید و این به معنای صرفه جویی در وقت و هزینه است. 

انواع کابل های شبکه از نظر جنس

کابل های مسی یا سیم های مسی داده ها و اطلاعات را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ انتقال می دهند. هر چه تعداد مس های به کار رفته شده داخل کابل های مسی بیشتر باشد کابل دارای پهنای باند بیشتری است. اغلب کابل های مسی در داکت ها، اتصالات اینترکانکت، کابل های پچ و بین کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. Coaxial cable

کابل کواکسیال متشکل از یک رشته رسانای مسی و داخلی است؛ که به صورت تابیده و یا مفتولی می باشد.

  1. Twisted pair

کابل های twisted pair دارای هشت رشته نازک مسی است که به صورت جفت بهم تابیده شده اند، به همین خاطر است که به این کابل ها، کابل های زوج سیم بهم تابیده شده می گویند. کابل های زوج سیم بهم تابیده شده اغلب در شبکه های LAN و Ethernet مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های کابل twisted pair

  • تنوع بالا

کابل های زوج سیم بهم تابیده شده دارای تنوع بالایی است و می توان از آن ها در شبکه های مختلف مانند دیتاسنترها، شرکت ها، دفاتر و... استفاده نمود.

  • نصب راحت

نصب راحت کابل های زوج سیم بهم تابیده آن را از دیگر کابل ها متمایز می سازد چرا که شما می توانید با هزینه ی اندک و ابزاری ساده می توان کابل ها را سوکت زد و آن را به کیستون متصل نمود.

  • هزینه

کابل های زوج سیم تابیده شده در مقایسه با کابل های فیبر نوری هزینه کم تری در نصب و خرید دارند.

  • سازگاری

کابل های twisted pair اکثرا دارای سوکت rj45 هستند و به راحتی با انواع تجهیزات سازگار هستند.

معایب کابل twisted pair

  • جذب نویز

همانطور که در بالا اشاره کردیم کابل های twisted pair  متشکل از رشته های مسی است که به صورت چهار جفت سیم مسی در کنار هم پیچیده شده اند؛ هر چه تعداد تابیده شدن جفت سیم ها بیشتر باشد نرخ انتقال و هزینه کابل به مراتب بیشتر می شود. ناگفته نماند که میزان و تعداد پیچش جفت سیم ها باعث به وجود آمدن انواع کابل های شبکه زوج سیم می شود.

نکته مهم و قابل توجه در کابل های زوج سیم های تابیده شده این است که این نوع از کابل ها داده ها و اطلاعات را از طریق امواج الکتریکی منتقل می کنند و هر چه تعداد پیچش جفت سیم ها بیشتر باشد نویز پذیری کابل ها کاهش می یابد همچنین داری افت سیگنال کم تری می باشد.

  • اتلاف بالا

کابل های زوج سیم تابیده شده در مقایسه با کابل های کواکسیال و فیبرنوری دارای اتلاف انرژی بالایی هستند و به طور معمول هر چه فاصله ی بیشتر شود اتلاف انرژی هم بیشتر می شود به عنوان مثال:

کابل های شبکه twisted pair تا فاصله ی 37 متری از سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند و در مسافت های 100 متری سرعت به 1 گیگابیت بر ثانیه کاهش می یابد.

  • کیفیت انتقال پایین

انواع کابل های twisted pair

  1. کابل UTP

UTP، مخفف عبارت Unshielded Twisted Pair است به معنای زوج سیم بهم تابیده شده ی بدون شیلد است؛ این کابل از نظر هزینه در مقایسه با دیگر کابل های شبکه مقرون به صرفه است چرا که این کابل بدون شیلد است و هیچ محافظی دور سیم ها وجود ندارد.

کابل های UTP در مواردی که داده و اطلاعات اهمیت چندانی ندارد به کار می رود.

  1. کابل STP

STP، مخفف عبارت Shielded Twisted Pair است به معنای زوج سیم بهم تابیده شده ی شیلد دار، کابل های شبکه ی stp را بیشتر در مکان هایی که نویز وجود دارد و یا قرار است کابل ها نزدیک به میدان مغناطیسی باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل های stp خود به چند گروه تقسیم می شوند که در ادامه به آن می پردازیم.

  • U/FTP

یک فویل دور هر جفت سیم ها پیچیده می شود.

  • F/UTP

یک فویل دور تمامی چهار جفت سیم ها پیچیده می شود.

  • S/UTP

یک شیلد دور تمامی چهار جفت سیم ها پیچیده می شود.

  • SF/UTP

یک فویل و یک شیلد دور تمامی چهار جفت سیم ها پیچیده می شود.

  • S/FTP

یک فویل دور هر جفت سیم ها و یک شیلد دور تمامی سیم ها پیچیده می شود.

  • F/FTP

یک فویل دور هر جفت سیم ها و یک فویل دور تمامی سیم ها پیچیده می شود.

  • SF/FTP

شبکه هایی که از امنیت بالایی برخوردار هستند از کابل های SF/FTP استفاده می کنند چرا که این کابل ها علاوه بر محافظ بافته شده دارای فویل برای هر جفت سیم ها یک فویل هم دور تمامی سیم ها پیچیده شده تا از نویزها جلوگیری کنند.

 

رک چیست
| 0

رک چیست

ما می توانیم تجهیزات شبکه و سرور در مکان های مختلف قرار دهیم اما ویژگی نگهداری آن ها در رک چیست؟ و چرا باید از رک استفاده کنیم؟ استفاده از رک چه امکاناتی را به ما می دهد؟ چه تجهیزاتی را می توانیم داخل رک قرار دهیم؟ تجهیزات جانبی رک چیست؟