ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

چطور یک مودم خوب بگیریم

مودم های موجود در بازار بسیار متنوع می باشند و هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و عملکردهای متفاوتی هستند و همین امر سبب شده تا کاربران هنگام خرید مودم دچار تردید شوند؛ در این مطلب سعی بر این شده تا ویژگی ها و استانداردهای مودم خوب را بیان کنیم تا زمان خرید مودم با اطمینان هر چه بیشتر و باتوجه به نیازهای خود مودم را خریداری کنید. 

مودم یا روتر کدام‌؟ 

بهتر است قبل از پرداختن به ویژگی های مودم خوب به این نکته توجه کنید که دستگاه هایی که به نام MODEM در بازار، خانه و محل کار می شناسیم و از آن ها استفاده می کنیم "مودم روتر" هستند. مودم ها سخت افزاری هستند که سیگنال های دیجیتالی را به آنالوگ و بالعکس تبدیل می کند و شما می توانید کامپیوتر و یا لپ تاپ خود را به یک خط تلفن استاندارد متصل کنید. مودم ها به تنهایی نمی توانند چندین دستگاه را به طور همزمان به اینترنت متصل کنند چرا که این کار در حیطه وظایف روتر است. Router اطلاعات و داده های تبدیل شده را از مودم دریافت نموده و آن را بین دستگاه های مختلف به اشتراک می گذارد؛ و معمولا مودم روترها را به نام مودم می شناسند.

برای اینکه بتوانیم یک مودم خوب و مناسب تهیه کنیم در ابتدا می بایست نیازهای خود و اینترنتی که از آن استفاده می کنیم را بشناسیم. چرا که در بازار مودم های متنوعی وجود دارد که هر کدام از آن ها با اینترنت مخصوص به خود سازگاری دارند؛ به عنوان مثال نمی توان مودم های فیبرنوری را بر روی اینترنت ADSL قرار داد و یا بالعکس. 

ویژگی های مودم خوب

سرعت و استاندارد: 

هنگام خرید مودم به این نکته توجه کنید که مودم از چه سرعت و استانداردی پشتیبانی می کند؛ چرا که استاندارد رایج مودم ها شامل ADSL، VDSL، فیبرنوری و کابل های آن می باشد؛ همچنین توجه داشته باشید که خط اینترنت شما کدام استاندارد را پشتیبانی می کند، در صورت داشتن اطلاعات دقیق از خط اینترنتی، سرعت و استانداردها شما می توانید مودمی را انتخاب کنید که با سرعت و استانداردها سازگار باشد.

قابلیت های شبکه:

تعدادی از مودم های در اصطلاح دو بانده یا Dual band (دوال باند) هستند به این معنا که اطلاعات و داده ها را با دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز انتقال می دهند. شما می توانید با استفاده از مودم های Dual band و فاصله ای که از مودم دارید به راحتی بین این دو فرکانس جا به جا شده تا بتوانید از بهترین باند برای دریافت و ارسال داده استفاده کنید. فناوری MIMO و Beamforming از دیگر ویژگی هایی هستند که می توانند بهبود قابل توجهی در پوشش و سرعت شبکه بی‌سیم شما ایجاد کنند. بنابراین، اگر در نظر دارید از اینترنت بی سیم برای بازی های آنلاین و یا استریمر فیلم استفاده کنید این ویژگی ها را در انتخاب مودم خود در اولویت قرار دهید.

امنیت:

اطمینان حاصل کنید که مودم انتخابی شما دارای رمزگذاری امنیتی مانند WPA2 یا WPA3 داشته باشد. همچنین دارای امکانات دیگری مانند Mac Address Fitering و SPI Fire Wall باشد.

پورت ها و اتصالات:

مودم ها دارای تعداد پورت ها و اتصالات متفاوتی هستند و این به نیاز شما و محلی که می خواهید مودم را قرار دهید بستگی دارد. تعدادی از مودم ها دارای پورت USB هستند و به شما این امکان را می دهد تا داده ها و اطلاعات خود را از طریق شبکه بی سیم (WLAN) انتقال دهید.

برند معتبر:

انتخاب مودم از برندهای معتبر و معروف می‌تواند اطمینان بیشتری به شما بدهد چرا که برندهای معروف معمولاً کیفیت بالا و پشتیبانی بهتری را ارائه می‌دهند.

قیمت:

برنامه‌ها و نیازهای شما تعیین می‌کند که چه مقدار برای مودم هزینه کنید. در نظر داشته باشید که مودم‌ها با قابلیت‌های پیشرفته و سرعت بیشتر معمولاً هزینه بالاتری دارند. قبل از خرید، بهتر است قیمت را با عملکرد و ویژگی‌های مودم مقایسه کنید تا بهترین محصول را باتوجه به بودجه مالی خود تهیه کنید.

 بررسی نظرات مشتریان:

قبل از خرید مودم، می‌توانید نظرات و بازخوردهای مشتریان را درباره مودم مورد نظر خود بررسی کنید. این نظرات می‌توانند به شما در درک بهتر از عملکرد و کیفیت مودم کمک کند.


با توجه به ویژگی های بیان شده، شما می‌توانید مودمی را که به نیازهای شما پاسخ می‌دهد و کیفیت و قابلیت‌های مورد انتظار را دارد، انتخاب کنید. توصیه می کنیم حتما قبل از تهیه مودم، نیازها، ویژگی ها، برند و قیمت مودم ها را با یک دیگر مقایسه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

نظر خود را وارد نمایید