ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

پیگتیل فیبر نوری (Fiber optic pigtail) چیست؟

در فرایند کابل کشی فیبر نوری نحوه اتصال کابل های فیبر نوری به سیستم در کیفیت شبکه اهمیت حیاتی دارد و اگر به درستی انجام شود تضعیف کم و افتی برگشتی کمتری در سیگنال های نوری روی می دهد. پیگتیل فیبر نوری یک راه بهینه برای اتصال کابل فیبر نوری ارائه می دهد و در 90٪ مواقع برای کابل های سینگل مود استفاده می شود. این مقاله حاوی دانش پایه ای در مورد پیگتیل فیبر نوری، از جمله انواع کانکتورها، دسته بندی پیگتیل و روش های اتصال پیگتیل است.

مشخصات Pigtail فیبر نوری

پیگتیل یک کابل فیبر نوری است که در انتهای آن یک کانکتور توسط کارخانه متصل شده است. از اینرو می توان قسمتی که کانکتور دارد را به یک دستگاه متصل نمود و سمت دیگر را به کابل فیبر نوری دیگر فیوژن کرد. به عبارتی پیگتیل انتهای یک کابل فیبر نوری است که با فیوژن کردن یا اتصال مکانیکی به انتهای کابل دیگر وصل می شود. کابل‌های پیگتیل با کیفیت بالا، همراه با روش‌های صحیح فیوژن، بهترین عملکرد ممکن را برای انتهای کابل فیبر نوری ارائه می‌کنند. پیگتیل ها معمولاً در تجهیزات توزیع  فیبر نوری مانندODF، جعبه ترمینال (FAT) و پچ‌پنل ها یافت می شوند.

تفاوت پیگتیل فیبر نوری و پچ‌ کورد فیبر نوری چیست؟

پیگتیل فیبر نوری برخلاف پچ کوردهای فیبر نوری قطعه‌ای کوتاه از یک کابل فیبر نوری هستند که یک طرف آنها به یک کانکتور فیبر نوری متصل شده و انتهای دیگر آنها بصورت آزاد می‌باشد. در حالی که هر دو انتهای پچ کوردهای فیبر نوری به کانکتور متصل شده است. اغلب پچ کوردهای فیبر نوری دارای یک روکش خارجی با قطر بیشتر از ۹۰۰ میکرون از جنس PVC و یا LSZH هستند در حالی که برخی از پیگتیل‌ها فاقد این پوشش می باشند و به همین علت می توان به راحتی از این پیگتیل‌ها در کاست‌های فیبر نوری، FAT، پچ‌پنل‌ها و... استفاده کرد.


انواع پیگتیل فیبر نوری

انواع پیگتیل‌های فیبر نوری مختلفی طراحی و تولید شده است و می‌توان آن ها را به سه گروه زیر تقسیم نمود:

بر اساس نوع تار فیبرنوری

پیگتیل‌های فیبر نوری بر اساس نوع تار فیبر نوری به دو گروه Single mode و Multimode تقسیم می‌شوند.

پیگتیل های مالتی مود:

قطر core در این پیگتیل ها 125/62.5 یا 125/50 میکرون و در رنگ ها نارنجی (Om1) و آبی (om2) و aqua (om3) و...  ساخته شده اند. پیگتیل های مالتی مود تنها بصورت upc  هستند.

پیگتیل های سینگل مود:

قطرcore  فیبر نوری در این پیگتیل های سینگل مد 125/9 میکرون و به رنگ زرد و یا به صورت دوازده رنگ  طراحی و ساخته شده اند. پیگتیل های سینگل مود بصورت apc وupc  موجود می باشند.

بر اساس نوع کانکتور

پیگتیل ها با توجه به کانکتور خود با نام های (LC، SC، ST، FC، MT-RJ، E2000 و غیره) نامگذاری می‌شوند. در زیر برخی از پیگتیل های پرکاربرد را مرور می کنیم:

پیگتیل فیبرنوری SC:

کانکتور SC یک کانکتوربا فرول زیرکونیایی (Zirconia Ferrule) با قطر فرول 2.5 میلی متری است و برای استفاده در پورت های CATV، LAN،  WANمقرون به صرفه است.

پیگتیل فیبرنوری FC:

کانکتور FC به علت فلزی و پیچی بودن این کانکتور و همچنین داشتن فرول سرامیکی از دقت و کیفیت بالای برخوردار است. پیگتیل های فیبر نوری FC به طور گسترده برای کاربردهای عمومی استفاده می شود.

پیگتیل فیبر نوری ST:

دارای یک فرول  بلند به قطر 2.5 میلی متر است که از سرامیک (Zirconia) ساخته شده است. این پیگتیل ها  معمولاً در زمینه های مخابراتی، صنعتی، پزشکی و حسگرها به کار برده می شوند.

بر اساس تعداد فیبر

پیگتیل‌های می‌توانند تعداد رشته‌های فیبر متفاوتی داشته باشند، از یک رشته تا 48 رشته. پیگتیل‌های ساده یک رشته فیبر و یک کانکتور در یک سر دارند، در حالی که پیگتیل‌های داپلکس دو رشته فیبر و دو کانکتور در یک سر دارند. هر رشته فیبر با "A" یا "B" مشخص می‌شود یا ممکن است کانکتورهایی با رنگ‌های مختلف داشته باشند. پیگتیل‌های فیبر نوری با تعداد رشته‌های مختلف مانند 4، 6، 8، 12، 24 و بیش از 48 نیز دارای ویژگی‌های متناظر هستند.

استفاده از پیگتیل‌ها در محیط‌های خاص

برخی از پیگتیل های  فیبر نوری محفاظ دار (Armored Pigtail) و پیگتیل های ضد آب به‌ طور ویژه برای استفاده در محیط های سخت طبیعی طراحی و ساخته شده اند.

Armored Pigtail (پیگتیل محفاظ دار):

این پیگتیل ها به دلیل داشتن یک لایه فولادی در درون روکش خود از تارهای فیبرنوری در برابرآسیب های ناشی از جوندگان، کارهای ساختمانی، خمش و ... محافظت بیشتری دارند به همین جهت برای شبکه قابل اطمینان تر هستند.

پیگتیل ضد آب:

این نوع پیگتیل به دلیل داشتن یک روکش پلی اتیلن (PE) که خاصیت ضد آبی دارد و برای فضای باز، محیط های سخت طبیعی مناسب تر هستند.

پیگتیل فیبر نوری: یک اتصال آسان و سریع فیبرنوری

پیگتیل‌های فیبر نوری به دلیل اتصال کانکتور در کارخانه کیفیت بالایی دارند، این امر باعث می‌شود که نسبت به کابل‌های فیبر نوری Field-Terminated دقیق‌تر باشند. آنها می‌توانند با استفاده از روش‌های اتصال فیوژن یا مکانیکی به کابل های فیبرهای نوری متصل شوند. با استفاده از دستگاه فیوژن، می‌توانید پیگتیل را مستقیماً روی کابل در یک دقیقه یا کمتر متصل کنید، که سرعت اتصال را به میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد و زمان و هزینه صرف شده برای اتصال کابل در محل را کاهش می‌دهد. در روش اتصال مکانیکی (Mechanical Splicing)، پیگتیل و کابل فیبر نوری به‌طور دقیق کنار هم قرار می‌گیرند البته این نوع اتصال موقت می باشد و باعث می‌شود نور از یک فیبر به فیبر دیگر منتقل شود. همیشه چند سانتی متر بیشتر از آنچه نیاز دارید پیگتیل سفارش دهید زیرا این مقدار اضافی برای رفع خطاهای اتصال مکانیکی مفید است. علاوه بر این، انتخاب پیگتیل با کیفیت و قابل‌ اعتماد باعث آسان‌تر شدن روند اتصال می‌شود.

درسورین نت طیف گسترده‌ای پیگتیل فیبر نوری از جمله پیگتیل های استاندارد بافر 900µm فیبر نوری، پیگتیل های فیبر نوری رنگی کدگذاری شده 6 تا 24 فیبر، پیگتیل های حفاظ دار و پیگتیل های ضد آب عرضه می‌شوند. تمام پیگتیل های فیبر نوری در سورین نت 100٪ تست شده تا اطمینان حاصل کنیم که عملکرد، قابلیت اتصال و دوام بالایی دارند. همچنین می توانید پیگتیل های فیبر نوری خود را متناسب با نیازهای خاص خود سفارش دهید.

نتیجه

پیگتیل‌های فیبر نوری عمدتاً برای اتصال فیبر به پچ پنل یا تجهیزات استفاده می‌شوند. آنها همچنین یک راه حل عملی و قابل اعتماد برای پایان دادن به کابل های فیبر نوری می‌باشند و به طور موثر زمان عملیات و هزینه نیروی کار را کاهش می‌دهند.

نظر خود را وارد نمایید