ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

پیگتیل فیبر نوری (Fiber optic pigtail) چیست؟

در فرایند کابل کشی فیبر نوری نحوه اتصال کابل‌های فیبر نوری به سیستم در کیفیت شبکه اهمیت حیاتی دارد و اگر به درستی انجام شود تضعیف کم و افتی برگشتی کمتری در سیگنال های نوری روی می‌دهد. پیگتیل فیبر نوری یک راه بهینه برای اتصال کابل فیبر نوری ارائه می‌دهد و در 90٪ مواقع برای کابل‌های سینگل مود استفاده می‌شود. پیگتیل‌های فیبر نوری با دقت طراحی، تولید و آزمایش می‌شوند؛ همچنین از قوانین صنعتی پیروی می‌کنند تا عملکرد مطلوبی را ارائه دهند.

ویژگی‌های پیگتیل فیبر نوری

ایجاد اتصال سریع (Achieving Quick Connections) 

پیگتیل‌های فیبر نوری اغلب دارای کانکتورهای از پیش نصب شده هستند، که اتصال آنها به دیگر دستگاه‌ها یا اجزای فیبر نوری را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. این ویژگی فرآیند نصب و اتصال فیبر نوری را ساده‌تر کرده و زمان نصب و هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد. به مثال زیر توجه کنید:
در اتصالات سنتی در محل، اپراتورها نیاز دارند در ابتدا کابل‌های فیبر نوری را برش دهند، سپس با استفاده از تمیزکننده‌‌های فیبر نوری آن را تمیز نموده polish کرده و در نهایت کانکتور را به آن متصل ‌کنند این فرآیند بسیار زمان‌بر است. در مقابل استفاده از پیگتیل‌های فیبر نوری به زمان کوتاه‌تری نیاز دارد. اگر بنا باشد در یک ساختمان اداری 100 اتصال فیبر نوری انجام شود، روش سنتی ممکن است 1000 دقیقه (16 ساعت و 40 دقیقه) به طول ‌انجامد، در حالی که با استفاده از  Pigtailها تنها به 100 دقیقه (1 ساعت و 40 دقیقه) زمان نیاز است. لازم به ذکر است که مقدار زمان صرف شده می‌تواند بسته به محیط‌های مختلف نصب، نوع تجهیزات و مهارت اپراتورها متفاوت باشد.

انعطاف پذیری بالا (Excellent Flexibility) 

کابل‌های پیگتیل فیبر نوری را می‌توان برای طول، نوع کانکتور، تعداد فیبر و روکش سفارشی نمود، تا نیازهای مختلف نصب را برآورده کنند. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود تا پیگتیل‌های فیبر نوری در سناریوهای مختلف قابل استفاده باشند و توانایی سازگاری و مقیاس‌پذیری خود را به نمایش بگذارند. به عنوان مثال یک ساختمان اداری بزرگ نیاز به گسترش اتصال شبکه از اتاق سرور به دفاتر در طبقات مختلف دارد باتوجه به فواصل مختلف و نیازهای سیم‌کشی بین طبقات، روش‌های سنتی کابل‌کشی فیبر نوری ممکن است با مشکلاتی مانند طول‌ یا نوع کانکتورهای نامناسب مواجه شوند. در چنین مواردی، انعطاف‌پذیری و قابلیت سفارشی‌سازی پیگتیل‌های فیبر نوری بسیار مهم می‌شود.

Pigtail فیبر نوری چیست؟

پیگتیل یک کابل فیبر نوری است که در انتهای آن یک کانکتور توسط کارخانه متصل شده است. از این رو می‌توان قسمتی که کانکتور دارد را به یک دستگاه متصل نمود و سمت دیگر را به کابل فیبر نوری دیگر فیوژن کرد‌؛ به عبارتی پیگتیل انتهای یک کابل فیبر نوری است که با فیوژن کردن یا اتصال مکانیکی به انتهای کابل دیگر وصل می شود. کابل‌های پیگتیل با کیفیت بالا، همراه با روش‌های صحیح فیوژن، بهترین عملکرد ممکن را برای انتهای کابل فیبر نوری ارائه می‌کنند. پیگتیل ها معمولاً در تجهیزات توزیع فیبر نوری مانند ODF، جعبه ترمینال (FAT) و پچ‌پنل‌ها یافت می‌شوند.

تفاوت پیگتیل فیبر نوری و پچ‌ کورد فیبر نوری چیست؟

پیگتیل فیبر نوری برخلاف پچ کوردهای فیبر نوری قطعه‌ای کوتاه از یک کابل فیبر نوری است که یک طرف آنها به یک کانکتور فیبر نوری متصل شده و انتهای دیگر بصورت آزاد می‌باشد. در حالی که هر دو انتهای پچ کوردهای فیبر نوری به کانکتور متصل است. اغلب پچ کوردهای فیبر نوری دارای یک روکش خارجی با قطر بیش از ۹۰۰ میکرون از جنس PVC یا LSZH هستند در صورتی که برخی از پیگتیل‌ها فاقد این پوشش می‌باشند و به همین علت است که می‌توان به راحتی از این پیگتیل‌ها در کاست‌های فیبر نوری، FAT، پچ‌پنل‌ها و... استفاده کرد.


انواع پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل‌های فیبر نوری در انواع مختلفی طراحی و تولید شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به گروه‌های زیر تقسیم نمود:

پیگتیل‌ فیبر نوری سیمپلکس (Simplex Pigtails) 

پیگتیل‌های فیبر نوری سیمپلکس (Simplex) ، کابل‌های فیبر نوری هستند که از یک رشته فیبر با یک کانکتور از پیش نصب شده در یک سر کابل تشکیل شده‌اند. پیگتیل‌های Simplex فیبر نوری بر اساس نوع تار فیبر نوری خود به دو گروه پیگتیل‌های Single-mode و Multimode تقسیم می‌شوند.

پیگتیل‌های Single-mode 

پیگتیل‌های فیبر نوری Single-mode با استاندارد G.657.A1 مطابقت دارد. قطر Core فیبر نوری در این پیگتیل‌ها 125/9 میکرون و دارای حداقل شعاع خمش 10 میلی‌متر طراحی شده‌اند که انعطاف‌پذیری و سهولت نصب را تضمین می‌کنند. 

پیگتیل‌های فیبر نوری Multimode 

قطر Core پیگتیل‌های فیبر نوری Multimode (مالتی مود) 125/62.5 یا 125/50 میکرون است و شعاع خمش آن 7.5 میلی‌متر می‌باشد.

نوع کانکتور پیگتیل فیبر نوری 

پیگتیل‌ها باتوجه به کانکتور خود با نام‌های LC، SC ،ST،FC ،MT-RJ ،E2000 و... نامگذاری می‌شوند. در زیر برخی از پیگتیل‌های پرکاربرد را مرور می‌کنیم:

پیگتیل فیبرنوری SC:

کانکتور SC یک کانکتور با فرول زیرکونیایی (Zirconia Ferrule) با قطر فرول 2.5 میلی متری است و برای استفاده در پورت‌های CATV ،LAN ،WAN مقرون به صرفه است.

پیگتیل فیبرنوری FC:

کانکتور FC به علت فلزی، پیچی بودن و همچنین داشتن فرول سرامیکی از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است. پیگتیل‌های فیبر نوری FC به طور گسترده برای کاربردهای عمومی‌تری استفاده می‌شود.

پیگتیل فیبر نوری ST:

ST دارای یک فرول بلند به قطر 2.5 میلی متر است که از سرامیک (Zirconia) ساخته شده است. این پیگتیل‌ها معمولاً در زمینه‌های مخابراتی، صنعتی، پزشکی و حسگرها به کار برده می‌شوند.

تعداد فیبر پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل‌ها می‌توانند تعداد رشته‌های فیبری (یک تا 48 رشته) متفاوتی داشته باشند. پیگتیل‌های ساده یک رشته فیبر و یک کانکتور در یک سر دارند، در حالی که پیگتیل‌های داپلکس دو رشته فیبر و دو کانکتور در یک سر دارند. هر رشته فیبر با "A" یا "B" مشخص می‌شود یا ممکن است کانکتورهایی با رنگ‌های مختلف داشته باشند. پیگتیل‌های فیبر نوری با تعداد رشته‌های مختلف مانند 4، 6، 8، 12، 24 و بیش از 48 نیز دارای ویژگی‌های متناظر هستند.

پیگتیل‌ فیبر نوری با تارهای رنگی (Unjacketed Color-coded Pigtails)

این پیگتیل‌ها از یک سیستم رنگ‌بندی استفاده می‌کنند تا فیبرهای مختلف را به آسانی شناسایی کنند و به هر فیبر داخل پیگتیل یک رنگ منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود، که معمولاً با پوشش دادن فیبر یا استفاده از لوله‌های بافر رنگی به دست می‌آید. رنگ‌بندی بر اساس استانداردهای رنگی صنعتی مانند استانداردهای TIA- 598 یا IEC-60793-1 انجام می‌شود.

پیگتیل‌ فیبر نوری دسته‌ای (Bunch pigtails)  

پیگتیل‌ فیبر نوری دسته‌ای از چندین فیبر مجزا تشکیل شده‌اند که در یک ژاکت به یکدیگر متصل می‌شوند. این فیبرها معمولاً برای شناسایی آسان رنگ‌بندی شده‌اند. پیگتیل‌های دسته‌ای (Bunch pigtails) برای تنظیم دقیق اجزای فیبر نوری استفاده می‌شوند و معمولاً در پنل‌های توزیع فیبر و ماژول‌های ارتباطی استقرار می‌یابند. آنها یک راه حل مناسب و سازمان یافته برای اتصال فیبر ارائه می‌دهند که امکان مدیریت و اتصال بهینه چندین فیبر به راحتی فراهم می‌شود.

استفاده از پیگتیل‌ها در محیط‌های خاص

برخی از پیگتیل‌های  فیبر نوری محافظ دار (Armored Pigtail) و پیگتیل‌های ضد آب به‌ طور ویژه برای استفاده در محیط‌های سخت طبیعی طراحی و ساخته شده‌اند.

Armored Pigtail (پیگتیل محافظ دار):

این پیگتیل‌ها به دلیل داشتن یک لایه فولادی در درون روکش خود از تارهای فیبرنوری در برابرآسیب‌های ناشی از جوندگان، کارهای ساختمانی، خمش و ... محافظت بیشتری دارند به همین جهت برای شبکه قابل اطمینان‌تر هستند.

پیگتیل ضد آب:

این نوع پیگتیل به دلیل داشتن یک روکش پلی اتیلن (PE) که خاصیت ضد آبی دارد و برای فضای باز، محیط‌های سخت طبیعی مناسب‌تر هستند.

اتصال آسان با پیگتیل فیبر نوری 

پیگتیل‌های فیبر نوری به دلیل اتصال کانکتور در کارخانه کیفیت بالایی دارند، این امر باعث می‌شود که نسبت به کابل‌های فیبر نوری Field-Terminated دقیق‌تر باشند. آنها می‌توانند با استفاده از روش‌های اتصال فیوژن یا مکانیکی به کابل‌های فیبرهای نوری متصل شوند. با استفاده از دستگاه فیوژن، می‌توانید پیگتیل را مستقیماً روی کابل در یک دقیقه یا کمتر متصل کنید، که سرعت اتصال را به میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد و زمان و هزینه صرف شده برای اتصال کابل در محل را کاهش می‌دهد. در روش اتصال مکانیکی (Mechanical Splicing)، پیگتیل و کابل فیبر نوری به‌طور دقیق کنار هم قرار می‌گیرند البته این نوع اتصال موقتی است.

کانکتورهای از پیش نصب شده بر روی پیگتیل‌های فیبر نوری فرآیند نصب را ساده‌تر و در زمان و هزینه‌های نیروی کار صرفه‌جویی می‌کنند. پیگتیل‌های فیبر نوری نقش مهمی در آینده ارتباطات نوری ایفا می‌کنند و باعث پیشرفت و توسعه شبکه فیبر نوری می‌شوند. ناگفته نماند که پیگیتل فیبر نوری در Data Centerها، شبکه‌های کابلی تلویزیون CATV، FTTH، خدمات صوتی در شبکه های ATM و SONET مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درسورین نت طیف گسترده‌ای پیگتیل فیبر نوری از جمله پیگتیل‌های استاندارد بافر 900µm فیبر نوری، پیگتیل‌های فیبر نوری رنگی کدگذاری شده 6 تا 24 فیبر، پیگتیل‌های حفاظ دار و پیگتیل‌های ضد آب عرضه می‌شوند. تمام پیگتیل‌های فیبر نوری در سورین نت 100٪ تست شده است تا اطمینان حاصل کنیم که عملکرد، قابلیت اتصال و دوام بالایی دارند. همچنین می‌توانید پیگتیل‌های فیبر نوری خود را متناسب با نیازهای خاص خود سفارش دهید.

نظر خود را وارد نمایید