ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

OLT چیست؟

آشنایی با OLT ،ONU ،ONT و ODN در PON 

PON (شبکه پسیو فیبرنوری) به یک شبکه فیبر نوری اطلاق می‌‌شود که از توپولوژی یک نقطه به چند نقطه (Point to Multi Point) بهره می‌برد و برای تحویل داده ها به کاربران از اسپلیتر استفاده می‌کند.بر خلاف AON  (شبکه اکتیو فیبرنوری) شبکه PON به وسیله اسپلیتر (یک عنصر پسیو است و نیازی به برق ندارد) یک پورت خروجی از دستگاه مرکزی OLT را به چندین نقطه پایانی (کاربر) متصل می‌کند. 


استانداردهای PON:

  1. EPON : شبکه پسیو فیبرنوری بر پایه اترنت
  2. GPON : شبکه پسیو نوری گیگابایتی
  3. XGPON : شبکه پسیو نوری 10 گیگابایتی نا متقارن
  4. XGSPON : شبکه پسیو نوری 10 گیگابایتی متقارن

ساختار و اجزای PON:

در شبکه PON یک دستگاه OLT در سمت سرویس دهنده و تعدادی ONU یا ONT سمت کاربر نهایی قرار دارند. در این بین احتمالا از Splitter هم استفاده می شود. بین OLT و ONU شبکه توزیع فیبر نوری یا ODN بخشی از مسیر انتقال را تشکیل می دهد. معماری کلی شبکه PON بر اساس شرح فوق مطابق با شکل زیر است:

عناصر مشخص شده در شکل فوق به شرح زیر می باشند:


SNI: Service Node Interface
IFpon: PON Interface
UNI: User to Network Interface
CPE: Customer Premises Equipment


 OLT چیست؟

OLT مخفف (Optical Line Terminal) است، این دستگاه برای انتقال سرویس‌ها از دفتر مرکزی اپراتور فیبرنوری به مشترکین استفاده می‌شود و خروجی آن به فیبرهای نوری متصل می‌گردد. عملا OLT نقطه شروع PON است که از طریق  کابل های اترنت یا پچ کوردهای فیبرنوری به یک سوئیچ تجمیع کننده سرویس‌ها متصل می‌شود. olt ها در دو نمونه کلی تولید می شوند نوع اول Fix OLT است که ظرفیت آن همیشه ثابت و معمولا ارتفاع آن یک یونیت (1U) است. نوع دوم Modular OLT است که در این نمونه ظرفین قابل افزایش و یا کاهش است.


اجزای تشکیل دهنده OLT:

به طور کلی، تجهیزات OLT  شامل بدنه یا شلف، کارت کنترلی یا CSM ( control and switch module )، کارت سرویس، ماژول یا ترنسیور PON، منبع تغذیه AC یا DC و فن می‌باشند. با توجه به نوع استفاده از دستگاه و تکنولوژی ساخت آن کارت‌های کنترلی و کارت‌های پاور به صورت 2 تایی در شلف یا کابینت OLT قرار می‌گیرند. معمولا در  OLTهای ماژولار کارت‌ها به صورت Hot SWAP هستند یعنی زمانی که دستگاه روشن است شما می‌توانید کارت را خارج و کارت دیگری را جایگزین نمایید.

قابلیت های OLT:

دستگاه OLT یک دستگاه مرکزی مهم درشبکه های GPON است. این دستگاه (پلت فرم) ارائه دهنده چند سرویس است که همزمان از خدمات IP و خدمات سنتی TDM پشتیبانی می‌کند و در لبه شبکه قرار می‌گیرد تا خدمات مورد نیاز مشترکین را فراهم آورد. شبکه GPON می‌تواند تا شعاع 20 کیلومتری سرویس را به مشترک تحویل دهد. این دستگاه می‌تواند در محیط های کاری مختلف سازگار باشد. OLT علاوه بر تجمیع سرویس ها، مدیریت شبکه و امنیت سرویس را نیز فراهم می سازد.

کاربرد OLT:

دستگاه OLT با انواع مختلف ONU برای دستیابی به انواع شبکه های دسترسی مانند FTTC ،FTTH ،FTTO ،FTTM و غیره هماهنگ می‌شود. OLTها  از یک سو سیگنال های حامل سرویس های مختلف را که در دفتر مرکزی تجمیع شده‎اند را برای کاربران نهایی ارسال می‌کنند و از سوی دیگر، سیگنال‌های کاربران نهایی بر اساس انواع سرویس را به شبکه‌های مختلف ارسال می‌کند.
در شکل زیر نمای کلی یک شبکه FTTH (Fiber to the Home) را مشاهده می‌کنید. از یک سمت OLT به یک سویچ شبکه و از سمت دیگر به یک ONU متصل شده است.OLT سرویس ها را از سوئیچ دریافت و به ONUها ارسال می‌کند. بین OLT و ONUها، فیبرنوری و اسپلیترها قرار می‌گیرند. به طور کلی، شبکه PON می‌تواند سرویس های تلفن، اینترنت، دوربین مداربسته، IPTV و ... را ارائه دهد.   

 

ساختار و اجزای pon

کاربرد ONU / ONT:

ONU سرویس های ارسال شده از طریق OLT را دریافت و برای کاربران ارسال می‌کند. ONU میتواند داده های مختلف را از کاربر دریافت، اصلاح و به سمت OLT ارسال کند. ONU از طریق کابل شبکه، کابل کواکسیال یا WI-FI می‌تواند سرویس را به کاربر تحویل دهد. دستگاه کاربر به عنوان ONT نیز شناخته می‌شود، در واقع ONT همان ONU است. ONT یک اصطلاح در ITU–T است در حالی که ONU یک اصطلاح در IEEE است، اما در عمل با توجه به موقعیت مکانی که دستگاه ها در آن استفاده می‌شوند می‌توانیم بین ONT و ONU وجه تمایز ایجاد کنیم. معمولا به مودم های فیبرنوری ONT اطلاق می‌کنیم.

onu


 شبکه توزیع فیبرنوری (ODN):

عملا به طراحی مسیر فیبرنوری از OLT به ONTها ODN گفته می‌شود.ODN زمینه توزیع، برای اتصال فیزیکی ONU ها به OLT ها تا فاصله 20 کیلومتر یا دورتر را فراهم می‌کند. در ODN، کابل‌های فیبر نوری، کانکتورهای فیبر نوری، اسپلیترهای فیبرنوری (تقسیم‌کننده‌های نوری)، آداپتورها، پیگتیل ها و ... قرار می‌گیرند.

ODN به طور خاص دارای پنج قسمت است:

1- فیبراصلی (Feeder) یا فیبرتغذیه کننده :  این فیبر ازدیتا سنتر دفتر مرکزی شروع می‌شود و برای پوشش مسافت های طولانی به نقطه توزیع نوری ختم می‌شود.
2- نقطه توزیع : در این نقطه کابل های اصلی (Feeder) وارد کابینت شده و به کابل های کم ظرفیت تر(کابل توزیع) فیوژن می شود.
3- فیبر توزیع شده : برقرار کننده ارتباط بین کابینت توزیع ( نقطه توزیع ) تا کابینت دسترسی (نقطه دسترسی ) می‌باشد.
4- نقطه دسترسی نوری: کابل های توزیع وارد باکس های دسترسی (FAT) می شوند.
5- فیبر دراپ ( Drop Cables ) : نقطه دسترسی نوری را به پایانه ها (ONT) متصل می‌کند.

علاوه بر مواردی که درباره ODN گفته شد کیفیت اجرا و کیفیت تجهیزات به طور مستقیم برعملکرد، قابلیت اطمینان و سرعت سیستم PON تأثیر می‌گذارد.

وظایف اجزا مختلف OLT :

1. پورت‌های فیبرنوری خروجی (Fiber Ports) :

وظیفه: پورت‌های فیبرنوری برای اتصال به ONUها (Optical Network Units) و سایر تجهیزات فیبرنوری استفاده می‌شوند.

عملکرد: این پورت‌ها برای ارسال و دریافت سیگنال‌های نوری استفاده می‌شوند و ارتباطی بین OLT و ONU را برقرار می‌کنند. پورت‌های فیبرنوری معمولاً از استانداردهایی مانند GPON (Gigabit Passive Optical Network) یا EPON (Ethernet Passive Optical Network) پشتیبانی می‌کنند.

2. پورت‌های ورودی (uplink ports) :

وظیفه: پورت‌های uplink برای اتصال به سرویس‌ها یا شبکه‌های دیگر مانند اینترنت و شبکه تلفن استفاده می‌شوند.

عملکرد: این پورت‌ها برای اتصال دستگاه‌ها و سرویس‌هایی که نیاز به اتصال از طریق اترنت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این می‌تواند شامل اتصال سرویس‌های اینترنتی، تلفنی و تلویزیونی باشد.

3. سوئیچینگ و مسیریابی (Switching and Routing) :

وظیفه: سوئیچینگ و مسیریابی برای مدیریت حرکت ترافیک بین ONUها و شبکه‌های دیگر در شبکه فیبرنوری استفاده می‌شود.

عملکرد: این بخش از OLT مسئول مدیریت جریان ترافیک داده‌ها در شبکه فیبرنوری است که با استفاده از سوئیچینگ، بسته‌های داده به درستی بین ONUها و شبکه‌های دیگر هدایت می‌شوند و با استفاده از مسیریابی، مسیر مناسب و درست برای انتقال داده‌ها انتخاب می‌شود.

4. مدیریت و کنترل (Management and Control) :

وظیفه: بخش مدیریت و کنترل OLT به مدیران شبکه امکان می‌دهد تا عملکرد و وضعیت شبکه را نظارت کنند و تنظیمات لازم را اعمال کنند.

عملکرد: این بخش شامل نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مربوط به مدیریت و کنترل شبکه می‌باشد. آن ها از طریق واسط‌ های کاربری گرافیکی یا رابط خط فرمان قابل دسترسی هستند و امکاناتی مانند نظارت بر وضعیت شبکه، پیکربندی تنظیمات شبکه، مدیریت کاربران و اعطای مجوزها، ردیابی خطاها و عیب‌یابی، ثبت و نگهداری گزارش ها و خطاها را فراهم می‌کند.

OLT باعث ایجاد ارتباط بین شبکه فیبرنوری، کاربران و سرویس‌ها می‌شود و نقش مهمی در عملکرد و مدیریت شبکه فیبرنوری ایفا می‌کند؛ این دستگاه از پروتکل‌های استاندارد استفاده می‌کند و امکاناتی مانند سوئیچینگ، مسیریابی و مدیریت دیتا را فراهم کرده تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

شبکه سورین انواع OLT هواوی را جهت استفاده در شبکه های فیبر نوری با اتکا به دانش تخصصی و تجربه چندین ساله در فروش، متناسب با درخواست مشتریان عرضه می‌کند.

شبکه توزیع فیبرنوری (ODN)

نتیجه:

OLT، ONU یا ONT و ODN اجزای اصلی در یک سیستم GPON هستند که به طور گسترده در FTTH مورد استفاده قرار گرفته اند. به خاطر وجود اسپلیتر درشبکه GPON، کابل کشی فیبرنوری بسیار کاهش یافته و یک بستر مناسب برای اینترنت خانگی، تلفن و برنامه های ویدئویی می‌باشد. علاوه بر این، شبکه های PON می‌توانند در محیط های دانشگاهی و تجاری به کار گرفته شوند و راه‌ حل‌های مقرون ‌به ‌صرفه ارائه کنند. همانطور که فناوری PON به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، برنامه های کاربردی بالقوه نیز گسترش میابند و نیاز به پهنای باند بیشتر در آینده احساس می‌شود.

نظر خود را وارد نمایید

نظرات

  • 04/11/1402 12:19 ب.ظ
    خیل مفید بود ممنون از مطالب خوب تون