ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

هاب و انواع آن

Hub شبکه یکی از دستگاه ها برای برقراری ارتباط nodeهای یک شبکه محلی است. زمانی که hub اطلاعات و داده ها را دریافت می کند آن را برای تمامی portها ارسال می کند تا به node مقصد برسد.

Hub چیست

Hub شبکه یا اترنت یکی از مقرون به صرفه ترین دستگاه های بسط دهنده network می باشد؛ هر بسته ای از اطلاعات و داده ها که به یک port هاب وارد می شود به سایر portها هم ارسال می شود به عنوان مثال اگر بسته ای به یک سیستم ارسال شود بدون توجه به اینکه سیستم به چه port متصل باشد بسته اطلاعاتی به تمامی portها ارسال می کند و فقط سیستمی که آدرس مقصد است اطلاعات را دریافت می کند.

همانطور که گفتیم hub یک دستگاه کوچک و مقرون به صرفه ای است که چندین پورت دارد و با استفاده از کابل های ethernet کامپیوتر و دستگاه ها را به آن متصل نمود.

Hub همانند یک switch است که nodeهای یک شبکه LAN را در یک نقطه به یک دیگر متصل می کند. ناگفته نماند که hub برای ارسال اطلاعات و داده ها از محل مبدا به مقصد نیازی به mac address فرستنده و گیرنده ندارد چرا که قرار نیست برای یک node مشخص اطلاعات را ارسال کند؛ به همین علت زمانی که یک node شبکه در نظر داشته باشد اطلاعات را به یک node دیگر ارسال کند، اطلاعات به hub منتقل می شود.

کاربرد hub

زمانی که شما یک شبکه ی کوچک و دستگاه های کمتری دارید و همچنین الزامی ندارید تا nodeهای شبکه حجم بسیار زیادی از اطلاعات را انتقال دهد هاب یک گزینه ی بسیار مناسب و مقرن به صرفه می باشد چرا که نسبت به سوییچ های managed و unmanaged ارزان تر است و پیچیدگی های switch را ندارد.

هاب

معایب hub

دستگاه hub سیگنال ها را از port مبدا دریافت می کند اما چون نمی داند که این اطلاعات به کدام پورت باید منتقل شود از سازوکار همه پخشی استفاده می کند و اطلاعات را برای تمامی پورت ها ارسال می کند تا در نهایت node مقصد اطلاعات را دریافت می نماید. همانطور که می دانید ارسال بسته های اطلاعاتی به تمامی پورت ها ترافیک زیادی را ایجاد می کند و به طبع پهنای باند بیشتری استفاده می شود و در نهایت مشکلات امنیتی همانند ddos را پدید می آورد.

از دیگر مشکلات hub می توان به از دست رفتن اطلاعات و داده ها اشاره نمود به این صورت که در برخی مواقع ارسال همزمان اطلاعات توسط چندین node وجود دارد؛ در این صورت بسته های اطلاعاتی به یک دیگر برخورد کرده و از دست می روند.

Collision domain سگمنتی  از شبکه می باشد که دو و یا چندین node در آن سگمنت همزمان بسته ی اطلاعاتی را ارسال کرده و داده های آن با یک دیگر برخورد می کنند. برخی اوقات networkها به چندین segment تقسیم شده و هر کدام از آن ها دامنه ی برخوردی جداگانه دارد تا خطاها و مشکلات به حداقل برسد. این اتفاق زمانی می افتد که از hub به جای سوییچ استفاده می شود.

انواع hub

  1. Passive hub

هاب پسیو هیچ عملیاتی بر روی سیگنال های دریافتی خود انجام نمی دهد به این معنا که نمی تواند آن ها را تقویت و یا بازتولید نماید و چنانچه بسته اطلاعاتی از دست برود فرستنده می بایست دوباره فرایند ارسال را تکرار کند.

  1. Active hub

بزرگ ترین برتری active passive در مقایسه با passive hub در تقویت signalها و بازتولید بسته های اطلاعاتی است؛ به عنوان مثال رمانی که signalهای دربافتی به هر نحوی دچار آسیب شوند اما همچنان قابلیت خواندن را داشته باشند hub active سیگنال های معیوب را قبل از ارسال به پورت های دیگر آن ها را بازتولید و تقویت می کند تا به درستی به مقصد منتقل شوند.

  1. Intelligent hub

Intelligent hub علاوه بر دارا بودن ویژگی های active hub برخی امکانات مدیریتی و کنترلی را هم دارد؛ همچنین این نوع از hubها می توانند بخش عمده ای از مشکلات را شناسایی و اطلاعاتی را به دست آورند؛ به طور مثال اگر intelligent hub با پروتکل SNMP سازگار باشد می تواند با تجهیزات مختلف شبکه ارتباط برقرار کند و اطلاعاتی همچون ظرفیت شبکه، پهنای باند و... را ارائه دهد.

انواع هاب

 

نظر خود را وارد نمایید