ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

نقش OLT و NMS در شبکه فیبر نوری

شرکت‌های تولید کننده OLT علاقه‌مند هستند تا پس از پیاده سازی شبکه FTTH  بتوانند مودم‌های (ONT) برند خود را بفروشند. بنابراین پروتکل‌های خاصی را برای سازگاری بین مودم و OLT تعریف می‌کنند که به آن OMCI می‌گویند. OLT‌های شرکت هواوی یا فایبرهوم که در ایران زیاد استفاده می‌شوند، معمولا اینگونه هستند، بنابراین این محدودیت از سمت OLT اعمال می‌شود. آیا راهی برای سازگار کردن مودم‌های متفرقه با OLT وجود دارد؟ قطعا جواب این سوال بله است. ولی مدیریت و مانیتورینگ مودم ها از طریق OLT محدود می‌شود که این برای اپراتور ارایه دهنده سرویس اینترنت و تلفن خوشایند نیست چون پیچیدگی شبکه را زیاد می‌کند و قاعدتا نگهداری را سخت و پیچیده.

نقش OLT و NMS در شبکه  فیبر نوری

NMS چیست؟

NMS (Network Management System) یک نرم افزار مدیریت یکپارچه است که عملکرد دستگاه‌های اکتیو مثل روتر، سوییچ‌، OLT،ONT و ... را با گزارش های مختلف نمایش داده و با رابط گرافیکی مدیریت آن را با سهولت ممکن می‌کند. این رابط کاربری گرافیکی به ادمین‌های شبکه کمک می‌کند که بتوانند به سادگی تغییرات شبکه را ببینند، آلارم ها را مشاهده و دسته بندی کنند، وضعیت تک تک کاربران را ببینند و به راحتی قابلیتی را اضافه یا کم کنند.

نرم افزار مدیریت یکپارچه U2000 توسط شرکت هواوی ارایه شده است و به عبارتی NMS این شرکت برای مدیریت تجهیزات برند هواوی است و در ورژن‌های جدید شرکت هواوی نرم افزار تحت کلود (cloud) را با نام NCE-FAN معرفی کرده است.

قاعدتا وقتی شبکه بزرگ می‌شود و تعداد مشترکین زیاد می‌شوند، برای سرویس دهی با کیفیت و پاسخگویی به نیاز مشتریان نیاز به ابزاری برای کنترل، نظارت و پایش کیفیت شبکه داریم. یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این هدف NMS است. همان‌طور که قبلاً اشاره شد سازنده‌های تجهیزات اکتیو شبکه مخابراتی مثل هواوی، فایبرهوم، اریکسون و ....از پروتکل‌های اختصاصی برای مدیریت کردن تجهیزات شبکه خودشان استفاده می‌کنند و اضافه کردن تجهیزات با برند مختلف در نرم افزار مدیریت آنها مشکل است و حتی اگر هم اضافه بشوند از NMS دسترسی کاملی برای مانیتور کردن، پیکربندی و راه اندازی سیستم ها را ندارند.

چه پارامترهایی از مودم را می‌شود در NMS دید؟

سریال نامبر مودم، برند مودم، ورژن سخت افزاری، ورژن نرم افزاری، میزان پاور لیزر ارسالی از مودم، میزان دریافت پاور لیزر به مودم، درجه حرارت مودم، میزان استفاده از RAM  و CPU و ...

چه پارامترهایی را می‌شود از NMS برای مودم کانفیگ کرد؟

ایجاد WAN و VLAN، اختصاص دادن IP، ساختن PPOE CONECTION، تغییر SSID WiFi، تغییر رمز وای فای، ایجاد خط تلفن و ......

نحوه تغییر نام کاربری و رمز مودم‌های فیبر نوری هواوی

نام کاربری و رمز سطح ادمین برای مودم‌های هواوی به ترتیب telecomadmin و admintelecom می‌باشد. شما می‌توانید پسورد سطح ادمین را با استفاده از کدهای HASH  تغییر دهید که نیاز به دانش شبکه دارد ولی یکی از ساده ترین روش ها تغییر پسوورد از طریق NMS توسط ادمین شبکه است.

OLT سری 5800

این سری ازOLT ها در دو نوع کلی EA و MA  تولید می‌شوند که دستگاه‌های با پیشوند EA برای شبکه‌های Enterprise طراحی و ساخته شده‌اند .

از جمله دستگاه‌های OLT سری‌های MA5800  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در نمونه‌های فوق عدد بعد از X نشان دهنده تعداد اسلات‌های کارت سرویس است. بطورمثال عدد 2 در انتهای MA5800 X2 به این معنا می‌باشد که دو عدد کارت سرویس درشاسی این دستگاه قرار می‌گیرد و برای X17 میتوان 17 کارت سرویس را در شاسی قرار داد.

تفاوت OLT‌های MA5800 با OLT‌های MA5600

OLT‌های MA5800 نسبت به نسل قدیمی‌تر MA5600 سخت افزار قدرتمندتر، ظرفیت سوییچینگ بیشتر و قابلیت بسیار مهم پشتیبانی از XGPON و XGSPON علاوه بر GPON است.

آیا همزمان میتوانیم از GPON, XGPON و XGSPON  بر روی شاسی‌ها استفاده کرد‌؟ قطعا میتوانیم، ولی قبل از استفاده  باید به ظرفیت دستگاه توجه کنیم و کاتالوگ دستگاه را بخوانیم.


تفاوت GPON با XGPON و XGSPON چیست؟

وجه تشابه این سه شبکه استفاده از توپولوژی Point To Multipoint است. یعنی یک خروجی OLT  را از طریق اسپلیتر و فیبر نوری  می‌توانند به چندین مودم فیبر نوری یا ONT متصل کنند.

در GPON از هر پورت OLT می‌توان 2.5Gbps را به سمت مشترکین ارسال و 1.25Gbps را از سمت مشترکین دریافت کرد. طول موج ارسال از سمت OLT برابر با 1490nm و طول موج دریافت 1310nm است. پس قاعدتا طول موج دریافت سمت ONT باید 1490  و ارسال آن 1310nm باشد.

ولی در XGPON  که به 10Gpon غیر متقارن هم معروف شده است، پهنای باند ارسال شده از هر پورت سرویس OLT برابر با 10gbps و پهنای باند دریافت برابر با 2.5gbps است. طول موج ارسال و دریافت پورتهای XGpon به ترتیب 1570 و 1270 نانومتر است. در GPON حداکثر 128 یوزر با یک پورت سرویس دریافت می‌کنند و در XGpon این عدد می‌تواند به 256 یوزر برسد.

همچنین Xgspon  که به آن 10GPON متقارن هم گفته می‌شود، ده گیگ را از روی هر پورت PON به سمت مشترکین با طول موج 1577nm  ارسال می‌کند و با طول موج 1270nm هم ده گیگ را از سمت ONT ها به سمت OLT  می‌آورد.

مسیر ارسال داده از پورت پان OLT به سمت ONTها را DOWNSTREAM  و مسیر ارسال داده ها از سمت ONTها به سمت پورتهای پان OLT را UPSTREAM می‌گوییم.

توسعه ظرفیت OLT ها همچنان ادامه دارد، به عنوان مثال NG-PON2.

آیا با تغییر نسل از GPON به XGpon مودم باید تغییر کند؟ جواب سوال قطعا بله است. چون طول موج ها و پروتکل ها تغییر پیدا کرده است.

نظر خود را وارد نمایید

نظرات

  • 08/11/1402 03:41 ق.ظ
    خیلی خوب و مفهومی
  • 08/11/1402 09:54 ب.ظ
    درودبرشما بسیار عالی بود ممنون از زحمات شما