ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

میکرو فیبر نوری - میکرو کابل های فیبر نوری Air Blowing Cable

میکرو کابل فیبر نوری (میکرو فیبر نوری) چیست؟

میکرو کابل های فیبر نوری که به Air Blown Fiber هم معروف هستند کابل هایی با قطر کم (2 تا 5.5 میلی‌‌متر) هستند که می‌توان آنها را از داخل لوله های با قطر کم عبور داد، این لوله ها به میکروداکت (Microduct) معروف هستند. میکرو کابل فیبر نوری به دو دسته سوپر میکرو و میکرو کابل دسته‌بندی می‌شوند. کابل سوپر میکرو قطر کمتری دارد و طبیعتاً در لوله های با سایز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل های میکرو از ۴ کُر(Fiber Core) تا ۱۴۴ کر تولید می‌شوند و قطر این کابل ها معمولا از ۲.۵ تا ۸.۲ میلی‌متر است و این بستگی به دقت ماشین آلات تولید دارد.
میکروفیبر نوری یک فناوری نوظهور است که به سرعت در حال گسترش است. این فناوری به دلیل مزایای زیادی که دارد، به سرعت جای خود را در بازار کابل‌های فیبر نوری باز می‌کند.

میکرو کابل فیبر نوری

مزایای میکرو فیبرنوری:

  • وزن و حجم کمتر: میکرو فیبر نوری بسیار سبک‌تر و جمع‌ و جورتر از کابل‌های فیبر نوری معمولی است. این امر باعث می‌شود که کابل‌کشی میکرو فیبر نوری آسان‌تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌تر باشد.

  • قابلیت خم شدن بیشتر: میکرو فیبر نوری می‌تواند با شعاع خمیدگی کمتری نسبت به کابل‌های فیبر نوری معمولی خم شود. این امر باعث می‌شود که کابل‌کشی میکرو فیبر نوری در فضاهای محدود آسان‌تر باشد.

  • ظرفیت بیشتر: میکرو فیبر نوری می‌تواند تعداد بیشتری از فیبرهای نوری را در خود جای دهد. این امر باعث می‌شود که میکرو فیبر نوری برای کاربردهایی که به ظرفیت بالایی نیاز دارند، مناسب‌تر باشد.

چگونه میکرو کابل فیبر نوری را اجرا می‌کنند؟

در گذشته برای اجرای فیبر نوری معمولا زمین را تا عمق 80 سانتی‌متر و عرض 40 سانتی‌متر حفاری می‌کردند و کابل خاکی (دفنی) را در آن قرار داده و سپس مسیر حفاری را پر میکردند، این شیوه علاوه بر تخریب و برش آسفالت و عمق حفاری زیاد، هم منجر به پیشرفت کند پروژه و هم افزایش هزینه های آن می‌شد.

در سال های اخیر از روش جدید حفاری استفاده می‌کنند که معروف به حفاری با دستگاه ترنچر(Trencher) است. دستگاه ترنچر معمولا عمق 40 تا 50 سانتی متر و عرض 8 تا 10 سانتی متر را حفاری می‌کند و خاک حاصل از حفاری را هم به بیرون کانال می‌ریزد. بنابراین به خاطر عمق و عرض کمتر حفاری و تخلیه کانال، سرعت حفاری نسبت به روش سنتی افزایش یافته و طبیعتاً هزینه اجرای آن هم کمتر است. بعد از اینکه حفاری انجام شد، کف کانال تمیز و صاف می‌شود و سنگ و خاک به جا مانده از حفاری به بیرون از کانال ریخته می‌شود، با این عمق کم حفاری اگر میکرو کابل را که قطر کم دارد و بدون آرمورد (Armored) می‌باشد را در کف کانال قرار دهیم و روی آن را پر کنیم قطعا بر اثر فشار، کابل آسیب خواهد دید، بنابراین باید فکر چاره بود. مهندسان به این نتیجه رسیدند که این کابل نازک را از داخل لوله های مقاوم در برابر فشار قرار دهند و برای اینکه هزینه این لوله ها هم کم شود جنس آن را از پلی اتیلن تراکم بالا انتخاب کردند. با این روش کابل از داخل لوله عبور داده می شود و لوله از کابل محافظت می‌کند.

میکرو داکت (Microduct) فیبر نوری:

با توجه به اینکه قسمت زیادی از هزینه اجرای فیبر نوری مربوط به حفاری و کانال سازی و پر کردن مسیر و بتن و آسفالت می‌شود، مجریان طرح فیبر نوری به این نتیجه رسیدند که برای استفاده‌های احتمالی در آینده به جای یک لوله، از چندین لوله استفاده کنند و برای اینکه این لوله ها با نظم خاصی در کنار هم قرار بگیرند و اجرای آن ساده باشد، دور همه لوله ها یک روکش دیگر هم کشیدند که به آن میکروداکت (Microduct) گفته می‌شود.

میکروداکت ها معمولا از حداقل ۴ لوله و حداکثر 7 لوله تشکیل می‌شوند . نکته بعدی قطر داخلی و خارجی هر لوله است که معمولا بین 3 تا 63 میلی‌متر می‌باشند. نامگذاری میکروداکت‌ها به این شکل است، مثلاً میکروداکت هفت کاناله 10*14 یعنی میکروداکت ما دارای هفت لوله است. که قطر خارجی لوله ۱۴ میلی‌متر و قطر داخلی لوله ۱۰ میلی‌متر است.

پس تا اینجا آموختیم که ترنچر حفاری می‌کند، سپس میکرو داکت اجرا می‌شود  و حال نوبت به عبور دادن میکرو کابل از داخل یکی از لوله های میکرو داکت است. باید توجه کرد که قبل از اجرای میکرو کابل، باید قطر داخلی لوله را بررسی کنیم و قطر کابل متناسب برای لوله باید دو میلی متر کوچکتر از قطر میکروکابل باشد.

میکرو کابل فیبر نوری چیست ؟

عبور دادن میکرو کابل از داخل لوله چگونه است؟

همان طور که قبلاً اشاره کردیم به میکرو کابل فیبر نوری، AIR BLOWING CABLE هم گفته می‌شود، این کلمه دقیقا به نحوه اجرای کابل اشاره دارد. به این شکل که برای عبور کابل میکرو از داخل لوله میکرو داکت باید از دستگاه AIR BLOWING که به دستگاه شوتینگ هم معروف است استفاده کنیم. عملیات شوتینگ عملا توسط دو دستگاه انجام می‌شود، کمپرسور باد و دستگاه شوتینگ با توجه به نوع کمپرسور و نوع دستگاه شوتینگ سرعت عبور کابل از لوله متفاوت خواهد بود.

نظر خود را وارد نمایید

نظرات

  • 03/10/1402 10:56 ب.ظ
    بسیار عالی ومفید
  • 09/11/1402 10:20 ب.ظ
    مثل همیشه عالی ومفید👍🌷❤