ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

معرفی انواع سرویس های اینترنت

باتوجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و حضور گسترده‌ی کسب و کارهای اینترنتی، استفاده از اینترنت اجتنباب ناپذیر است؛ همچنین دارا بودن یک سرویس اینترنتی متناسب با نیازها یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران می باشد چرا که سرویس های اینترنتی بهبود و عملکرد کسب و کارها را تحت شعاع قرار می دهد. بهتر است پیش از خرید سرویس های اینترنتی انواع سرویس اینترنت را بشناسید تا بتوانید بهترین سرویس را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

سرویس های اینترنتی در ایران با توجه به ویژگی‌ها و شرایط مکانی در بسترهای متفاوت برای کاربران ارائه می شود. در دهه 80 اینترنت دایال آپ (Dial Up) بیشترین استفاده را در ایران داشت و کاربران برای استفاده از این نوع اینترنت می بایست با خرید کارت های اینترنتی به شبکه اینترنت وصل می شدند. پس از دایال-آپ دسترسی به تکنولوژی ADSL فراهم شد که در ابتدا تمامی کاربران امکان استفاده از این تکنولوژی را نداشتند اما به تدریج اینترنت ADSL جایگزین Dial-Up شد و در کنار آن اینترنت بی سیم هم مورد استفاده قرار گرفت. یکی دیگر از سرویس های اینترنتی فیبرنوری (اینترنت FTTH) است که می تواند اطلاعات و داده ها را با سرعت های چند ده مگابیتی ارسال و دریافت کند. 

انواع سرویس های اینترنتی

یکی از انواع سرویس های اینترنتی، اینترنت ثابت است که شامل ADSL ،VDSL و FTTX می‌شود، این نوع سزویس به مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص و بستر فیزیکی محدود است و خارج از محدوده مشخص امکان استفاده از سرویس های اینترنتی نام برده شده وجود ندارد.

1. اینترنت DSL

DSL مخفف عبارت Digital Subscriber Line است. DSL یکی از راه های انتقال اطلاعات و داده ها از طریق اینترنت است که از طریق خط های تلفن معمولی به کاربران امکان استفاده از این فناوری را می دهد. dsl در مقایسه با دیگر سرویس ها بسیار مقرون به صرفه می باشد اما سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار نمی دهد.

2. اینترنت ADSL

اینترنت ADSL یکی از قدیمی ترین سرویس های اینترنتی در سراسر جهان است که با استفاده از خطوط تلفن همراه ثابت و بدون ایجاد مزاحمت برای تماس های صوتی اطلاعات و داده ها را ارسال و دریافت می کند. اینترنت ADSL نیاز به کابل کشی و نصب خط جدید ندارد. ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscribe Line می باشد و یک نوع DSL نامتقارن است به این معنا که در این نوع از سرویس های اینترنتی سرعت Upload و Download با یک دیگر متفاوت است و کاربران معمولی یا خانگی بیشتر مطالب و داده ها را دانلود می کنند که در این صورت سرعت دانلود بیشتر از سرعت آپلود است. ناگفته نماند که اینترنت ADSL در مقایسه با دیگر سرویس های اینترنت راه اندازی آسان و سریع تری دارد. سرعت اینترنت ADSL باتوجه به زیرساخت های مخابراتی، سرعت دانلود کمتر از 24 مگابیت بر ثانیه و آپلود کمتر از 2 مگابیت دارد. 

سیم های تلفن، فاصله از مرکز مخابرات، بستر خطوط تلفن شهری بر روی سرعت و کیفیت اینترنت تاثیرگذار است به عنوان مثال افرادی که به سرویس‌دهنده یا مرکز مخابراتی نزدیک‌تر باشند، از کیفیت بهتری برخوردار می‌شوند. لازم به ذکر است که سرعت و کیفیت +ADSL2 از ADSL بیشتر است. میانگین سرعت +ADSL2 بین ۱ مگابایت بر ثانیه (برای آپلود) و ۲۴ مگابایت بر ثانیه (برای دانلود) است.

3. اینترنت VDSL

VDSL مخفف عبارت Very-High-bitrate Digital Subscriber است و برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای دریافت و انتقال اطلاعات و داده ها استفاده نمی کند و همچنین نیاز به کابل کشی دارد و بر بستر کابل های شبکه اینترنت را ارائه می دهد. تکنولوژی VDSL از نزدیک ترین کافوها (به صندوق های توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی می باشد کافو گفته می شود) برای انتقال اینترنت به کاربران استفاده می کند به همین علت فاصله ی کاربران از مرکز مخابرات بر سرعت اینترنت تاثیری ندارد و تمامی کاربران یک سرعت اینترنت را دریافت می کنند. اما نکته حائز اهمیتی که سرعت اینترنت VDSL را تحت تاثیر قرار می دهد کیفیت کابل های مسی می باشد. سرعت دانلود VDSL پنج برابربیشتر از سرعت ADSL است.

4. اینترنت FTTX

اینترنت فیبر نوری و یا FTTX آخرین تکنولوژی در انتقال داده ها و اطلاعات محسوب می شود و اینترنت فیبرنوری مبتنی بر کابل های فیبر نوری می باشد و از کابل های مسی و خطوط تلفن استفاده نمی کند. کابل های فیبر نوری متشکل از تعدادی تارهای فیبرنوری است که جنس آن ها از شیشه و یا پلاستیک می باشد و اطلاعات و داده ها را به شکل نور انتقال می دهند. جنس کابل های مسی که در سرویس های اینترنتی ADSL و VDSL مورد استفاده قرار می گیرند مس است و امکان نویز و تداخلات الکتریکی را دارد اما کابل های فیبرنوری فاقد نویز و تداخلات الکتریکی می باشد.

اینترنت فیبر نوری برخلاف اینترنت های ADSL و VDSL از سرعت و پهنای باند بالایی برخوردار است و یکی از پر سرعت ترین اینترنت های حال حاضر می باشد به طوریکه می توان همزمان چندین دستگاه را به اینترنت فیبرنوری متصل کرده بدون اینکه افت سرعت در آپلود و یا دانلود داشته باشید. 

یکی از ویژگی های بسیار مهم در اینترنت فیبر نوری روش های پیاده سازی آن می باشد به عنوان مثال می توان اینترنت را از سوی ارائه دهنده تا کاربر را به طور کامل بر بستر فیبر نوری قرار داد و یا فقط بخش انتهایی که مربوط به کاربر است را بر بستر کابل مسی ارائه کرد. همانطور که اشاره کردیم روش های پیاده سازی اینترنت متفاوت است و این مسئله به اینکه به جای حرف X چه حروفی قرار بگیرد دارد. 

روش های پیاده سازی FTTX :

  • FTTN:

FTTN مخفف شده ی عبارت Fiber To The Neighbourhood  و یا Fiber To The Node است. با استفاده از روش FTTN اینترنت از طریق فیبرنوری به کابینت های مخابرات در محله ها می رسد. ممکن است کابینت های مخابراتی چندین کلیومتر از کاربران نهایی فاصله داشته باشد که در ادامه خدمات از طریق کابل های مسی به کاربران ارائه می شود. در روش FTTN  به دلیل مسافت های طولانی کاربر با کافو کاهش پهنای باند و سرعت کاهش می یابد.

  • FTTC:

Fiber To The Cabinet، اینترنت فیبرنوری را به نزدیک ترین کافو نوری که حداکثر در فاصله ی 300 متری از کاربر قرار دارد ارائه می شود و باقی مسیر به وسیله سیم مسی به کاربران توسط یکی از تکنولوژی های DSL به شبکه متصل می شوند.

  • FTTB

 در روش FTTB کابل های فیبرنوری به ساختمان های کاربر رسیده و در انتها خدمات به وسیله کابل مسی VDSL ارائه داده می شود.

  • FTTH

FTTH مخفف شده ی عبارت Fiber To The Home می باشد. در روش FTTH همانطور که از نامش پیداست کابل کشی فیبرنوری تا منزل کاربر ادامه پیدا می کند به این صورت که در تمام مسیر از مبدا که مخابرات می باشد تا محل کاربر کابل های فیبر نوری جایگزین کابل های مسی می شوند.

ویژگی های اینترنت فیبر نوری (اینترنت FTTH)

سرعت بالا: یکی از ویژگی‌های برجسته اینترنت فیبر نوری، سرعت بالای آن است. همانطور که می دانید کابل های فیبرهای نوری اطلاعات و داده ها را از طریق امواج نوری منتقل می کنند به همین خاطر است که می‌توان با اینترنت فیبر نوری به سرعت‌های بسیار بالا دسترسی داشت و از سرویس‌هایی نظیر استریمینگ و دانلود فایل با سرعت بالا بهره برد.

پهنای باند: پهنای باند فیبر نوری بیش از 10 گیگابایت است و برای انتقال اطلاعات در فواصل طولانی بسیار مناسب است. با استفاده از پهنای باند بیشتر کاربران می توانند اطلاعات و داده ها را به طور همزمان و با سرعت بالا انتقال دهند. 

مسافت طولانی: اینترنت فیبر نوری قابلیت انتقال اطلاعات بر روی مسافت های طولانی را دارد و می تواند اطلاعات و داده ها را بدون افت کیفیت انتقال دهد. این ویژگی به عنوان یکی از عوامل اصلی استفاده از فیبرهای نوری در مسافت های طولانی مانند شبکه های ارتباطی بین شهری WAN می باشد. 

نظر خود را وارد نمایید