ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

قابلیت DDM در ماژول فیبر نوری

هنگام خرید و بررسی ترنسیورهای فیبر نوری به کلمه ی DDM در مشخصات فنی مواجه شده اید و این سوال برای شما پیش آمده که این قابلیت چه تاثیری در عملکرد ماژول ها و شبکه همچنین در هزینه ی آن دارد. در این متن سعی کرده ایم اطلاعات جامعه ای در مورد تکنولوژی DDM، عملکرد آن و معرفی تعدادی از ترنسیورهای فیبر نوری که از این تکنولوژی پشتیبانی می نمایند.

مفهوم DDM

DDM مخفف عبارت Digital Diagnostic Monitoring در ترنسیورهای (ماژول) فیبر نوری می باشد؛ این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا به صورت زمان‌بندی شده و در زمان واقعی، پارامترهای ماژول را مانیتور کنند؛ این پارامترها شامل قدرت خروجی ورودی نوری، دما، جریان بیاس لیزر و ولتاژ تامین کننده می باشد. اطلاعات DDM معمولاً از طریق پروتکل های مدیریت شبکه ساده (SNMP) قابل خواندن هستند.

عملکرد DDM در ترنسیور فیبر نوری

عملکرد DDM بر اساس مقادیر مرجعی که در مشخصه SFF-8472 توسط کمیته SFF منتشر شده استتعریف شده است، کار می‌کند. مشخصه SFF-8472 محدوده‌های اندازه‌گیری، نمایش مقادیر و تمام جزئیات پیاده‌سازی را که برای سخت‌افزار و نرم‌افزار هر دو ترنسیور و پلتفرم میزبان نیاز است، تعریف می‌نماید. این عمل به منظور اطمینان از تعامل بین پلتفرم‌های میزبان مختلف و تولیدکنندگان ترنسیور انجام می‌شود. همچنین، مجموعه مشترکی از پارامترهای OAM (مدیریت عملکرد عملیاتی) و یک زبان مشترک هم می‌تواند توسط صنعت به طور کلی به اشتراک گذاشته شود. در جدول زیر پنج پارامتری که در مشخصه SFF-8472 ذکر شده را مشاهده می کنید. هرکدام از پارامترهای موجود در جدول دارای یک معادله کالیبراسیون مستقل هستند.

جدول: پارامترهای ترانسیور تعریف شده در مشخصه SFF-8472

پارامتر

محدوده

دقت

ولتاژ تامین کننده

0 تا 6.55 ولت

+/- 3% از مقدار نامی

دما

-128 تا 128 درجه سانتیگراد

+/- 3 درجه سانتیگراد

قدرت دریافتی (Rx)

-40 dBm تا 8.2 dBm

+/- 3 dBm

قدرت ارسالی (Tx)

-40 dBm تا 8.2 dBm

+/- 3 dBm

جریان بیاس لیزر

0 mA تا 131 mA

+/- 10% از مقدار نامی

 DDMامکان دسترسی به زمان واقعی به پارامترهای عملکرد دستگاه را فراهم می‌کند و شامل سیستمی از هشدارها می باشد. هنگامی که پارامترها یک عملکرد خاص، که خارج از محدوده ی عملکرد تنطیم شده قرار می گیرند سیستم میزبان را به وضعیت هشدار در می‌آورد. به عنوان مثال، اگر دمای ترنسیور با توجه به جدول  SFF-8472بالاتر رود، بیت خاصی که به دما تعلق دارد در نقشه حافظه دستگاه نمایش داده خواهد شد، سپس سیستم نظارت بر پلتفرم می‌تواند با خواندن ثبت وضعیت، به سرعت بررسی کند که آیا رابط به درستی کار می‌کند یا خیر.

عملکرد DDM برای پیش‌بینی خطاها هم قابل استفاده است. به طور کلی، قدرت خروجی یک ماژول فیبر نوری عادی در سطحی پایدار کنترل می‌شود که با افزایش جریان بیاس لیزر (Tx_Bias) تحقق می‌یابد. اما با گذشت زمان عملکرد لیزر، کارایی کوانتومی لیزر کاهش می‌یابد. بنابراین، کاربران می‌توانند با مانیتور کردن جریان بیاس لیزر، عمر لیزر را پیش‌بینی نمایند. این پیش‌بینی به مدیران شبکه امکان می‌دهد تا قبل از تحت تأثیر قرار گرفتن عملکرد سیستم، خطاهای احتمالی ارتباط را تشخیص دهند. با توجه به اعلان پیش‌بینی شده، مدیر سیستم می‌تواند ارتباط پشتیبان را راه‌اندازی و سیستم‌ها را بدون وقفه تعمیر کند.

مشاهده اطلاعات DDM از طریق SNMP

همانطور که می دانید اطلاعات و داده های DDM از طریق (Simple Network Management Protocol) SNMP مشاهده می شوند.

SNMP چیست

SNMP فناوری مورد استفاده بر نظارت شبکه می باشد و شامل مولفه های زیر می باشد:

  • SNMP Manager 

SNMP Manager که به NMS  مهشور هستند مخفف عبارت Network Management System می باشند. NMS وظیفه برقراری ارتباط همچنین تبادل اطلاعات با SNMP Agent های فعال در تجهیزات شبکه را بر عهده دارد. به بیان دیگر، یک SNMP Manager سیستمی است که بر روی آن یک نرم افزار Monitoring شبکه نصب شده و وظیفه مانیتور کردن شبکه ها را بر عهده دارد. 

  • Managed Devices

تمام دستگاه های شبکه که بر روی آن ها SNMP Agent فعال شده باشند Managed Device می گویند؛ مانند Router, Switch, Server و Firewall.

  • SNMP Agent

SNMP Agent برنامه ای است که بر روی تجهیزات شبکه قرار می گیرد تا بتواند ویژگی های SNMP را اضافه نماید. مهم ترین وظیفه آن پاسخ به درخواست های ارسال شده از سوی SNMP Manager می باشد. رمانی که SNMP Agent بر روی یک دستگاه فعال شود، شروع به ثبت اطلاعات دستگاه می کند و آن ها را در دسترس NMS ها قرار می دهد.

  • MIB

مجموعه اطلاعاتی که به صورت سلسله مراتب سازماندهی می شوند را MIB (Management Information Base) می گویند. اطلاعات مختلف توسط پروتکل هایی مانند SNMP (Simple Network Management Protocol) دسترسی پیدا می‌کنند.

  • OID

OID (Object Identifier)شناسه‌های منحصر به فرد برای اشیاء مدیریتی در سلسله مراتب MIB هستند.

 

ddm

به‌طور خلاصه، قابلیت DDM در ماژول های فیبرنوری به شما امکان مانیتورینگ و گزارش‌دهی از پارامترهای کلیدی مرتبط با عملکرد ماژول را می‌دهد. این قابلیت، اطلاعات مفیدی را برای مدیران شبکه فراهم می‌کند تا بهترین روش‌های رفع اشکال و نگهداری شبکه را تعیین کنند.همچنین، قابلیت DDM می‌تواند با ارائه اطلاعات قابل قبولی درباره عملکرد لینک و تجهیزات مورد استفاده، در بهینه‌سازی شبکه کمک کند.

 

 

نظر خود را وارد نمایید