ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

سوییچ در شبکه

سوییچ  یکی از مهم ترین ابزار در تجهیزات اکتیو شبکه می باشد که در این مقاله سعی بر این است که به سوالاتی چون سوییچ چیست و چه کاربردی دارد، جدول مک آدرس سوییچ و انواع سوییچ بپردازیم.

سوییچ چیست

Switchها نسبت به hub هوشمندانه عمل می کنند و براساس مدل osi سوییچ ها معمولا در لایه ی 2، data link قرار دارند و اطلاعات را از طریق شبکه و طبق mac address انتقال می دهند؛ در این بین برخی سوییچ ها مانند ماژول های نرم افزاری در فناوری مجازی سازی کاربرد دارند. ناگفته نماند برخی سوییچ ها مسیریابی و وظایف لایه سوم را هم انجام می دهند.

کار سوییچ

داده و اطلاعات در شبکه به شکل بسته و frame منتقل می شود و هر کدام از این بسته ها و یا فریم ها شامل اطلاعات آدرس مبدا و مقصد هستند و سوییچ ها باتوجه به mac address اطلاعات و داده ها را به همان مقصد ارسال می کند.

مک آدرس هر دستگاه منحصر به فرد است در نتیجه سوییچ ها با در اختیار داشتن این آدرس داده ها را انتقال می دهد و همچنین آدرس ها را در جدولی به نام جدول مک آدرس ذخیره می کند.

جدول مک آدرس

هنگامی که دستگاه ارسال کننده داده ها و اطلاعات frame به سمت سویچ ارسال می کند؛ مک آدرس مبدا از آن خوانده می شود و در غیر این صورت در جدول mac address اضافه می شود به همین صورت مک آدرس مقصد هم در این frame موجود است.

سوییچ آدرس را در جدول mac address جستجو می کند و در صورت موجود داده و اطلاعات را به پورت مورد نظر ارسال می کند؛ در غیر این صورت بسته را به تمامی پورت ها به جز پورت فرستنده ارسال می کند اما نکته مهم در این است که فقط گیرنده آن را دریافت کرده و باقی آن را fail می کنند. جدول مک آدرس به مرور زمان update شده و هر زمانی که دستگاه جدیدی به switch متصل شود mac address آن هم به جدول اضافه خواهد شد.

mac address

تفاوت سوییچ و روتر

Switchها نقطه اشتراک تمامی دستگاه ها و تجهیزات متصل به یک شبکه هستند اما برای برقراری ارتباط در بین شبکه ها می بایست به از router استفاده کنند. به عنوان مثال برای اتصال سیستم کامپیوتری خود به پرینتر به یک شبکه کوچک خانگی نیاز دارید که این ارتباط از طریق سوییچ و یا هاب برقرار می شود ولی برای متصل شدن به اینترنت باید از یک روتر استفاده کنید.

انواع سوییچ ها

  1. Fixed switch

سوییچ های fixed رایج ترین سوییچ ها در بازار هستند؛ این سوییچ ها از نظر سرعت و اتصال متفاوتند چرا که حداقل سرعت آن ها 1Gbps است و انواع اتصالات از جمله فیبرنوری و RJ45 را هم پشتیبانی می کند. پورت های این سوییچ بسته به نیاز 8، 16، 24، و ... می باشد و برای اتصال چندین سویچ fixed به یک دیگر می توان از کابل های فیبرنوری یا کابل شبکه cat6 استفاده نمود.

  1. Modular switch

Modular switch همانطور که از نامش پیداست با افزودن یک ماژول به این سوییچ می توان پورت های بیشتری را برای کاربران فراهم آورد. سوییچ های ماژولار در لایه سوم osi قرار دارد.

  1. Stackble switch

Stackble switch متشکل از سوییچ های fixed و ماژولار است؛ که سوییچ های سری 350X سیسکو را می توان به صورت staked و هم به صورت مستقل استفاده نمود.

  1. Poe switch

همانطور که در مقاله سوییچ شبکه poe اشاره کردیم، poe مخفف عبارت power over ethernet است یعنی با استفاده از این فناوری می توان برق را از طریق کابل اترنت به تجهیزات شبکه منتقل نمود.

  1. Fiber optic switch

Fiber optic switch، سوییچ هایی هستند که دارای پورت فیبرنوری هستند و می توان آن ها را در قواصل طولانی مورد استفاده قرار داد. سوییچ های دارای پورت فیبرنوری متشکل از پورت های RJ45 و پورت های فیبرنوری هستند.

  1. Unmanaged switch

Unmanaged switch یا سوییچ غیر مدیریتی به طور معمول در شبکه های کوچک مورد استفاده قرار می گیردو بلافاصله پس از نصب می توان از آن استفاده نمود؛ این سوییچ ها در لایه دوم osi قرار دارند و فقط می توان دستگاه های یک Vlan را به یک دیگر وصل نمود.

  1. Managed switch

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد سوییچ ها دارای mac address هستند برخی اوقات می خواهیم تعیین کنیم که سوییچ ها به چه صورتی بر روی این جدول کار کنند به همین علت راهی باید موجود باشد تا بتوانیم جدول آدرس ها را مدیریت کنیم به این صورت که با یک خروجی بتوانیم به سیستم عاملی که داخل switch وجود دارد یک سری دستورات را برای انجام دادن و ندادن بدهیم.

  1. سوییچ لایه 3

اغلب سوییچ ها در لایه دوم osi قرار دارند و سوییچ های پیشرفته تری هستند که بسته های ip را مسیریابی می کند که این سوییچ ها ، سوییچ لایه سوم می نامند.

  1. سوییچ دیتا سنتر

سوییچ های دیتا سنتر دارای ویژگی های منحصر به فردی است تا بتواند سرعت بالا، ظرفیت بیشتر پورت ها، امنیت و ... را فراهم کند.

  1. Smart switch

Smart switchها ترکیبی از سوییچ های مدیریتی و غیر مدیریتی می باشد به این معنا که اسمارت سوییچ امکانات ابتدایی سوییچ های مدیریتی و برخی از سطوح امنیتی را دارا می باشد اما نسبت به switchهای مدیریتی، اینترفیس و قابلیت های محدودیت تری را دارد.

  1. Data center switch

Data center switch دارای امکانات و ویژگی های منحصر به فردی است تا بتواند کارایی، سرعت، ظرفیت بیشتر در پورت ها، امنیت و qos... را فراهم آورد. یکی از مهم ترین سوییچ های دیتا سنتر در این زمینه سوییچ سیسکو سری nexus می باشد که با استفاده از این سوییچ می توان به راحتی مفاهیم sdn-software defined network را پیاده سازی نمود.

 

 

نظر خود را وارد نمایید