ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

سوئیچ شبکه poe چیست

سوئیچ یکی از مهمترین تجهیزات اکتیو شبکه سوئیچ می‌باشد که نقش مهمی در مدیریت و بهینه‌سازی ترافیک داده‌ها در شبکه‌های کامپیوتری ایفا می‌کند. در این میان سوئیچ‌های دارای PoE (Power over Ethernet) جزء پرکاربردترین تجهیزات اکتیو به شمار می‌روند، چرا که علاوه بر انتقال داده، قادر به تامین برق دستگاه‌های متصل نیز هستند. در ادامه همراه ما باشید تا به طور مفصل در مورد سوئیچ PoE، انواع سوئیچ‌های PoE مزایا،  کاربردها و نحوه انتخاب سوئیچ PoE مناسب برای نیازهای شبکه بپردازیم.

سوئیچ PoE چیست؟

سوئیچ PoE دستگاهی است که عملکرد سوئیچ و منبع تغذیه را در یک دستگاه ترکیب می‌کند. این سوئیچ دارای چندین پورت Ethernet است که می‌توان از آن‌ها برای اتصال دستگاه‌های دیگر مانند تلفن‌های VoIP، wireless access point و دوربین‌های IP استفاده کرد. سوئیچ وظیفه تامین برق دستگاه‌های متصل را بر عهده دارد و نیاز به کابل های برق جداگانه را از بین می‌برد. سوئیچ‌های شبکه PoE اغلب در شبکه‌هایی که پریزهای برق کم است یا زمانی که دستگاه‌ها در مکان‌های صعب العبور قرار دارند استفاده می شود.

PoE فناوری است که امکان انتقال داده و برق را از طریق کابل‌های اترنت فراهم می‌کند. این فناوری از ترکیب منبع تغذیه و تزریق‌کننده‌های برق برای ارسال برق به دستگاه‌های متصل استفاده می‌کند. تزریق‌کننده‌های برق به‌عنوان پلی بین منبع تغذیه و دستگاه‌های متصل عمل می‌کنند و مسئول انتقال هر دو، یعنی داده و برق، هستند. به عنوان مثال اگر دوربین تحت شبکه شما سازگار با فناوری poe باشد و آن را به یک سوئیچ PoE متصل کنید دیگر نیازی نیست دوربین شما به برق متصل باشد چرا که سوئیچ‌های شبکه دارای PoE علاوه بر انتقال اطلاعات، جریان برق را از طریق کابل Ethernet به دوربین انتقال می‌دهد. از آنجا که جریان الکتریکی و داده هر دو به وسیله کابل اترنت انتقال پیدا می‌کنند هیچگونه اختلالی در روند انتقال رخ نمی‌دهد.

انواع سوئیچ PoE

هنگام انتخاب یک سوئیچ PoE، درک انواع مختلف سوئیچ‌های شبکه PoE که در دسترس هستند بسیار مهم است. دو نوع اصلی از سوئیچ‌های شبکه PoE وجود دارد.

  •  سوئیچ PoE مدیریت نشده (Unmanaged PoE Switch)

سوئیچ PoE مدیریت نشده یک راه حل ساده و آسان با قابلیت اتصال و استفاده سریع است که برای تنظیمات کوچکتر طراحی شده است. این سوئیچ  کاربر پسند و بدون پیچیدگی در پیکربندی است. با این حال، فاقد سفارشی‌سازی، ویژگی‌های مدیریتی و گزینه‌های امنیتی می‌باشد؛ به همین علت آن را برای برنامه‌هایی با کمترین پیچیدگی شبکه، مانند شبکه‌های خانگی یا محیط‌های کوچک با کمتر از 5 تا 10 کامپیوتر، مناسب‌تر می‌سازد.

  • سوئیچ PoE مدیریت شده (Managed PoE Switch)

سوئیچ‌های PoE مدیریت شده، با ارائه ویژگی‌های پیشرفته‌ در سناریوهایی که نیاز به مدیریت دقیق شبکه و کنترل بر روی دستگاه‌های متصل به شبکه دارند، به کار می‌روند. با افزایش کنترل و امنیت قوی، آنها برای برنامه‌هایی مانند شبکه‌های سازمانی، مراکز داده و سیستم‌های نظارتی در مقیاس بزرگ که به ویژگی‌های پیچیده مانند VLAN، QoS، انعکاس پورت و امنیت پورت پیشرفته نیاز دارند، ایده‌آل هستند.

ویژگی سوئیچ‌ PoE

  1. نصب آسان: سوئیچ‌های شبکه PoE نصب و پیکربندی آسانی دارند و اکثر آن‌ها plug-and-play هستند، بنابراین نیازی به سیم کشی یا پیکربندی پیچیده ندارند. همچنین دارای ویژگی‌های داخلی مانند انعکاس پورت، VLAN و QoS هستند که می‌توانند به ساده سازی مدیریت شبکه کمک کند.
  2. مقرون به صرفه: سوئیچ‌های PoE می‌توانند به‌طور خاص برای تأمین برق مورد نیاز هر دستگاه متصل پیکربندی شوند، که این کار نیاز به تأمین‌کننده برق بزرگتر را از بین می‌برد. این امر به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کند و می‌تواند به صرفه‌جویی‌های بلندمدت هم منجر شود.
  3. انعطاف‌پذیری: سوئیچ‌های PoE می‌توانند در مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است یا نزدیک به منبع برق نیستند، قرار گیرند. دوربین‌های امنیتی یکی از این نمونه‌ها هستند، زیرا به‌ندرت پریز برق در بالای سقف‌ها یافت می‌شود.

سوئیچ‌های PoE کاربردهای زیادی دارند، اما به سه سناریوی کاربردی و رایج آن‌ها می‌پردازیم.

  • تلفن‌های VoIP: تلفن‌های VoIP با استفاده از PoE می‌توانند از طریق یک اتصال واحد به پریز دیواری متصل شده و قابلیت خاموش کردن از راه دور را فراهم کنند.
  • دوربین‌های IP: دوربین‌های امنیتی می‌توانند به سوئیچ‌های PoE متصل شوند تا پیاده‌سازی سریع و جابه‌جایی ساده را امکان‌پذیر کنند.
  • دستگاه‌های بی‌سیم (Wireless): سیاری از نقاط دسترسی دستگاه‌های بی‌سیم با PoE سازگار هستند. بنابراین، سوئیچ‌های PoE امکان جابه‌جایی آسان و موقعیت‌یابی از راه دور را فراهم می‌کنند.

"هنگامی که تجهیزات شبکه به سوئیچ‌ متصل می شوند، switch بررسی می‌کند آیا این تجهیزات با فناوری PoE سازگار است یا خیر که اگر سازگار بود به طور خودکار جریان الکتریکی را برای آن‌ها برقرار می‌کند."

چگونه سوئیچ‌ PoE مناسب انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب یک سوئیچ‌ PoE، مهم است که نیازهای کاربردی خود، ویژگی‌ها و محدودیت‌های سوئیچ‌ شبکه PoE را در نظر بگیرید. البته، نیازهای برق دستگاه‌های متصل نیز هم اهمیت دارند. برخی از سوئیچ‌های شبکه PoE برای تأمین برق دستگاه‌هایی که نیاز به حداکثر ۳۰ وات دارند، طراحی شده‌اند و برخی دیگر برای تأمین برق حداکثر ۶۰ وات طراحی شده‌اند. به عنوان مثال سوئیچ‌ PoE با ولتاژ بالا را می‌توان به کامپیوتر، لپ تاپ و تلویزیون متصل و سوئیچ‌ PoE با ولتاژ پایین را به دوربین‌های تحت شبکه، دستگاه‌های صوتی، تلفن‌های ویپ ، access pointهای وایرلس متصل کرد.

 

سوییچ هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند به طور معمول با نوار زرد نشان گذاری می شوند تا از سوییچ های عادی قابل تشخیص باشند.

switch

معرفی سوییچ های POE

  1. سوییچ شبکه WS 3750X 24PS

سوییچ شبکه WS 3750X 24PS دارای 24 پورت با ظرفیت 1000 مگابیت بر ثانیه و در لایه سوم OSI قرار دارد؛ پشتیبانی از فناوری POE با توان 30 وات بر روی کابل های CAT5 و CAT6 همچنین این سوییچ قابلیت استک شدن را دارد.

  1. سوییچ شبکه  WS C2960 24PCL

سوییچ شبکه WS C2960 24PCL دارای 24 پورت با ظرفیت 100 مگابیت بر ثانیه، پشتیبانی از فناوری POE، این سوییچ مدیریتی و دارای قابلیت برنامه ریزی می باشد.

  1. سوییچ شبکه WS C2960S 24PSL

سویچ شبکه WS C2960S 24PSL دارای 24 پورت با ظرفیت 1000 مگابیت بر ثانیه؛ پشتیبانی از فناوری poe با توان 370w، این سوییچ مدیریتی و قابل برنامه ریزی می باشد.

  1. سوییچ شبکه WS C2960 48PST L

سویچ شبکه WS C2960 48PST L دارای 48 پورت با ظرفیت 100 مگابیت بر ثانیه ، پشتیبانی از فناوری POE با توان 375 وات این سوییچ مدیریتی و قابل برنامه ریزی

  1. سوییچ شبکه WS 3750G 48P SS

سوییچ شبکه WS 3750G 48P SS دارای 48 پورت با ظرفیت 1000 مگابیت بر ثانیه، پشتیبانی از فناوری POE، این سوییچ مدیریتی، قابل برنامه ریزی و همچنین قابلیت استک شدن را نیز دارد.

Switchهایی با فناوری poe علاوه بر تعداد پورت های شبکه تفاوت های دیگری هم دارند. سوییچ های cisco که از فناوری poe پشتیبانی می کنند حداکثر توان الکتریکی آن 15.4w است.

 

نظر خود را وارد نمایید