ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

راهنمای خرید مودم فیبر نوری

مودم‌ فیبر نوری، در شبکه‌های ارتباطاتی مدرن، نقش اساسی در تسهیل انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها را دارد. این مودم‌‌ها در شبکه‌های فیبرنوری، با ارائه امکاناتی همچون سرعت انتقال، پهنای باند و پایداری بسیار بالا، به عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی برای اتصالات ارتباطاتی امروزی محسوب می‌شوند. به همین علت برای خرید مودم های فیبر نوری می بایست عوامل متعددی را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مودمی مناسب با نیازهای خود تهیه نمایید.مودم های فیبر نوری با برندهای مختلف و قیمت های متفاوت در بازار عرضه می شوند که هر کدام از مودم ها برای پاسخ گویی به نیازهای بخش خاصی از کاربران در نظر گرفته شده است.

در این مقاله سعی شده است تا اطلاعات جامع‌ای در قالب راهنمای خرید مودم فیبر نوری در اختیار کاربران قرار دهیم تا با مطالعه‌ی آن بتوانند مودمی مناسب با نیازهای خود تهیه نمایند. اما در ابتدا بهتر است با ویژگی‌های اینترنت فیبر نوری آشنا شویم.

اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبرنوری یا FTTH، از رشته های بسیار نازک و منعطفی تشکیل شده‌اند که داده ها و اطلاعات را از طریق نور منتقل می کنند. هنگامی که تعدادی از این تارهای نور کنار یکدیگر قرار بگیرند کابل‌های فیبر نوری شکل می‌گیرد. برای استفاده از اینترنت فیبر نوری می‌بایست زیرساخت های مناسبی فراهم شود تا بتوان از این تکنولوژی به بهترین شکل ممکن استفاده نمود. 

ویژگی های اینترنت فیبر نوری

  • پهنای باند فیبر نوری بیش از 10 گیگابایت است و برای مسافت های طولانی بسیار مناسب است
  • کابل های فیبر نوری سبک و با دوام هستند
  • اطلاعات را با حجم و سرعت بالا به طور همزمان انتقال می دهد
  • در مسافت های طولانی افت بسیار کم تری نسبت به کابل های مسی دارد
  • کابل های فیبر نوری دارای ایزولاسیون الکتریکی هستند چرا که الیاف نوری، هادی برق نیستند و به راحتی می توان این کابل ها را در کنار کابل هایی که ولتاژ بالایی دارند استفاده نمود بدون اینکه دچار نویز شوند

مودم فیبر نوری

مودم‌های فیبرنوری اطلاعات و داده‌های نوری را به دیجیتال و بالعکس تبدیل می کنند؛ همچنین مودم‌ها در شبکه‌های متفاوتی همچون مخابراتی کابلی، شبکه‌های بی‌سیم، شبکه‌های فیبر نوری و ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. قبل از تهیه مودم فیبرنوری در ابتدا می بایست به این نکته توجه کنید که مودم شما در کدام مکان قرار خواهد گرفت چرا که مودم ها به دو گروه تجاری و خانگی طبقه بندی می شوند.

مودم فیبرنوری که به اختصار به آن ها (Otical Network Terminal) ONT گفته می شود، سرعتی بیش از مودم‌های ADSL و VDSL دارد و بهترین گزینه برای گیمیرها، استریمرها می باشد. و مودم فیبر نوری ONT در گروه مودم های خانگی قرار می‌گیرد.

این مودم‌ها به طور عمده برای استفاده در محیط خانگی، شرکت های کوچک و متوسط طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها عموماً دارای رابط‌های کاربری ساده هستند که افراد عادی بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند و معمولاً به دستگاه‌هایی چون کامپیوترها، تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها و دیگر دستگاه‌ها متصل می‌شوند. همچنین قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم و یا اتصال از طریق کابل را هم دارند.

نوع دیگری از مودم های فیبر نوری به نام (Optical Network Unit) ONU وجود دارد که تعداد پورت های شبکه و تلفن آن بیش از تعداد پورت های مودم فیبر نوری ONT می باشد و این دستگاه بیشتر در سازمان ها و ارگان‌هایی با تعداد کاربران بالا استفاده می شود. مودم‌های تجاری ممکن است دارای ویژگی‌های امنیتی بیشتر، سرعت بالاتر، و قابلیت‌های مدیریت پیشرفته‌تری باشند. این دستگاه‌ها معمولاً برای اتصال به شبکه‌های فیبرنوری یا سیستم‌های متداول تلفن و اینترنت در محیط‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که مودم های فیبر نوری ONT برای مصارف خانگی و یا شرکت های کوچک بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر می باشد.

همانطور که می دانید هر کدام از مودم های فیبر نوری باتوجه به تعداد پورت ها، آنتن و سرعت WiFI عملکرد متفاوتی در شبکه دارند.

راهنمای خرید مودم فیبر نوری

هنگام خرید مودم های فیبر نوری باید موارد مختلفی را بررسی کنید تا بتوانید یک مودم مناسب و مقرون به صرفه را تهیه کنید؛ چرا که هر یک از مودم ها باتوجه به عملکردی که دارند برای گروه های خاصی از کاربران طراحی شده اند.

  1.  تعیین نیازهای شبکه: مهم‌ترین مرحله برای خرید مودم فیبر نوری، تعیین نیازهای شبکه است چرا که هر یک از مودم ها برای کاربرد متفاوتی طراحی و تولید شده اند. در ابتدا شما می بایست بررسی کنید که چه تعداد دستگاه بر روی شبکه خود دارید و به چه نوع اتصالات و پروتکل‌های شبکه ای نیاز دارید. همچنین، سرعت اینترنت و پهنای باند مورد نیاز را هم باید در نظر بگیرید.
  2. مطالعه و بررسی مشخصات فنی: همانطور که گفتیم مودم های فیبر نوری باتوجه به کاربردهایی که دارند متفاوت هستند و توسط شرکت های مختلفی مانند هواوی، فایبر هوم و .. طراحی و تولید می شوند به همین علت است که قبل از خرید مودم شما باید نیازهای خود را تعیین نموده و سپس باتوجه به نیازهای خود مشخصات فنی مودم ها مانند سرعت انتقال داده، تعداد پورت‌ها، نوع رابط‌ها، استانداردهای شبکه، قابلیت‌های امنیتی را مطالعه و بررسی نمایید.
  3. فرکانس: فرکانس مودم ها در نوع انتخابی مودم بسیار مهم است چرا که برخی فرکانس ها مانند فرکانس 2.4 گیگاهرتز از تمامی اجسام عبور می کند و باعث تداخل با دیگر فرکانس ها می شود؛ اما فرکانس 5 گیگاهرتز دارای پایداری بیشتر و همچنین سرعت بیشتر است اما برخلاف فرکانس 2.4 توانایی عبور از اجسام را ندارد.برخی از مودم‌های فیبرنوری از فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند که به اصطلاح به آن ها مودم فیبر نوری دو باند گفته می شود.
  4. بررسی سازگاری با ISP: هنگامی که شما قصد تهیه مودم FTTH را دارید، در ابتدا می بایست با شرکت ارائه دهنده سرویس مد نظر خود تماس گرفته تا از متناسب بودن برند مودم انتخابی خود با زیرساخت های آن شرکت اطمینان حاصل نمایید .
  5. بررسی امکانات اضافی: برخی از مودم‌های فیبر نوری قابلیت‌ها و امکانات اضافی مانند CAT V، پورت‌های USB، قابلیت‌های مدیریت شبکه پیشرفته و برخی فیچرهای امنیتی... را دارا هستند. اگر به امکانات خاصی نیاز دارید، مطمئن شوید که مودم مورد نظرتان این امکانات را دارد.
  6. مطالعه نظرات کاربران: قبل از خرید مودم فیبر نوری، می‌توانید نظرات و تجربیات کاربران را مطالعه کنید چرا که برخی از نکات و مشکلات توسط کاربران مطرح شده و پاسخی مناسب دریافت نموده اند و شما با مطالعه آن می توانید مودم مناسب باتوجه به نیازهای خود را تهیه کنید.
  7. خرید از فروشگاه معتبر: پس از رعایت نکات فوق دقت کنید که مودم خریداری شده از فروشگاه و یا تولید کننده ی معتبر و دارای گارانتی باشد تا در صورت لزوم بتوانید از پشتیبانی فنی استفاده نمایید. 
نظر خود را وارد نمایید