ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

راهنمای خرید تجهیزات فیبر نوری

فیبرهای نوری اطلاعات را به شکل نور منتقل می کنند و برای ارسال این اطلاعات از تجهیزات اکتیو فیبر نوری یا پسیو فیبرنوری استفاده می شود.

در اصطلاح تجهیزات پسیو، به تجهیزاتی گفته می شود که به جریان برق نیاز ندارند و در زیر ساخت های شبکه های فیبرنوری به کار می روند همانند پچ کورد، پچ پنل فیبر نوری، پیکتیل فیبر نوری، آداپتور فیبرنوری، اسپلیتر فیبرنوری، ... که هر کدام از این تجهیزات برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از تجهیزات پسیو فیبرنوری شما می توانید به سرعت و پهنای باند بالا دسترسی داشته باشید. همچنین این تجهیزات مقرون به صرفه هستند.

تجهیزات پسیو فیبرنوری

پچ کورد فیبرنوری

پچ کوردهای فیبرنوری کابل های هستند که دو سر آن ها به کانکتور فیبر متصل بوده و ارتباط بین تجهیزات و قطعات موجود در شبکه های فیبر را برعهده دارد؛ به عنوان مثال از یک طرف به پچ پنل فیبرنوری و از طرف دیگر به تجهیزاتی مانند مدیا کانورتر، ماژول و یا آداپتور فیبرنوری متصل است. پچ کوردها فیبر نوری از نظر جنس، تعدادcore ها، و کانکتورهای متصل به آن انواع مختلفی دارند.

پچ کورد

اسپلیتر فیبرنوری

اسپلیتر فیبرنوری یک عنصر پسیو می‌باشد که در شبکه های پسیو مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقسیم کننده یک سینگال ورودی به چندین خروجی است، و می تواند دو خروجی تا 128 خروجی داشته باشد؛ همچنین از تکنولوژی هدایت موج بهرمند است. اسپلیترها در انواع مختلف میکرو، کاستی، پنلی و رکمونت در بازار عرضه می شوند.

انواع اسپلیتر

آداپتورهای فیبرنوری

آداپتور فیبرنوری و یا کوپلر قطعات کوچکی هستند که جهت اتصال دادن تارهای نوری استفاده می شوند. اشکال مختلفی از آداپتورها در بازار موجود است، عملکرد تمامی آداپتورها یکسان است. برخی از آداپتورها رابط کابل های ترانک هستند.

پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل‌های فیبر نوری همانند پچ کوردهای فیبر نوری هستند با این تفاوت که انتهای آن به یک کانکتور متصل است و انتهای دیگر آن آزاد می‌باشد. انتهای دیگر پیگتیل‌های فیبر نوری که به کانکتوری متصل نیست می‌تواند به روش‌هایی چون فیوژن، اتصالات مکانیکی و یا اتصالات فیبر نوری به دیگر کابل‌های فیبر نوری متصل شوند. پیگتیل‌های فیبر نوری راه حلی بهینه و مقرون به صرفه برای اتصالات فیبر نوری است.

پیگتیل

پچ پنل فیبر نوری

با توجه به نیازهای رو به رشد ارتباطات فیبر نوری، پچ پنل‌های فیبر نوری ابزارهای اساسی و مهم برای افزایش کارایی و سهولت در مدیریت شبکه‌های فیبر نوری به حساب می‌آیند. پچ پنل‌‌ها یکی از تجهیزات پسیو فیبر نوری است و در سیستم‌های ارتباطات فیبر نوری و شبکه، برای اتصال و مدیریت کابل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جابه‌جایی، افزودن و یا تغییر در زیر ساخت‌های کابل‌کشی در آینده را آسان‌تر می‌کند.

پچ پنل‌های فیبر نوری یک راه‌حل کابل‌کشی مقرون به صرفه و نحوه‌ی استفاده از آن بسیار آسان است و به راحتی می‌توان با استفاده از پچ پنل‌ها مراکز داده را سازماندهی نمود. در زیر به برخی از ویژگی‌های پچ پنل فیبر نوری اشاره شده است:

  • نظم و سازماندهی بهتر کابل‌های فیبر نوری
  • افزایش کارایی
  • سهولت در نگهداری و تعمیرات
  • انعطاف پذیری بالا

کاست فیبر نوری

کاست فیبر نوری (Optical Fiber Cassette) قطعه‌ای است که برای سازماندهی و حفاظت اتصالات فیبر نوری در شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌شود. این کاست‌ها به طور عمده در تجهیزات مرتبط با انتقال داده‌ها از طریق فیبر نوری، مانند پچ پنل‌ها، باکس های توزیع فیبر و odfها به کار می‌روند. وظیفه اصلی آنها حفاظت از تارهای فیوژن شده فیبر نوری می‌باشد. همانطور که می‌دانید تارهای فیوژن شده نقش مهمی در انتقال سیگنال‌های نوری دارند. این کاست‌ها با ارائه محیط محافظتی، از تارهای فیبر نوری در برابر خطرات مختلفی مانند آلودگی، ضربه و شکست محافظت می‌کنند. این اقدامات حفاظتی باعث افزایش عمر مفید و کارایی اتصالات فیبر نوری می‌شود. همچنین اطمینان انتقال اطلاعات به صورت دقیق و بدون اختلال را فراهم می‌کند. از این رو، کاست فیبر نوری به عنوان یک جزء مهم در ساختار فیبر نوری شناخته می‌شود که با ارائه حفاظت و سازماندهی مناسب، به بهبود کارایی و اطمینان شبکه‌های ارتباطی کمک می‌کند.

مفصل فیبر نوری

مفصل‌ فیبر نوری (Fiber optic closure) برای اتصالات کابل‌های فیبر نوری که در معرض عوامل محیطی و جوی هستند استفاده می شوند. این دستگاه‌ها دارای مقاومت مکانیکی و ساختاری محکم هستند و از اتصالات فیبر و کابل‌های فیبر نوری محافظت می‌کنند. مفصل‌های فیبر نوری بسته به نوع کارکردی که دارند متفاوت‌اند اما به طور کلی مفصل‌ها به دو دسته عمودی و افقی تقسیم می‌شوند که هر کدام شامل مفصل‌های خاکی، هوایی و دریایی می‌باشند. 

با توجه به ویژگی‌های بیان شده، استفاده از این دستگاه به عنوان یک سیستم حفاظتی حرفه‌ای و با دارا بودن استانداردهای ایمنی و کیفیت معتبر برای اتصالات فیبر نوری، اطمینان از عملکرد بهینه و پایداری شبکه‌های ارتباطی فیبر نوری را برای کاربران فراهم می‌کند.

فست کانکتور

فست کانکتور فیبر نوری (Fiber Optic Fast Connector) نوعی کانکتور فیبر نوری است که باتوجه به فناوری نوینی که در آن به کار رفته است دیگر نیازی به فیوژن نمودن (جوشکاری) فیبرهای نوری به کانکتورها را ندارند. ویژگی اصلی و منحصر به فرد این Fast connectorها سرعت و سهولت در نصب است. با استفاده از فست کانکتور، امکان نصب سریع و آسان فیبرهای نوری در مواقع اضطراری یا تعمیرات فوری وجود دارد. این کانکتورها به طور معمول دارای یک سیستم مکانیکی داخلی هستند که فیبرها را به صورت دقیق و مطمئن به یکدیگر متصل می‌کنند. از دیگر مزایای فست کانکتورها می‌توان به امکان تنظیم و تعمیر آسان، کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای اتصال اشاره کرد. این ویژگی‌ها فست کانکتورها را به گزینه‌ای مناسب برای نیازهایی مانند موقعیت‌های نصب فوری یا ایجاد اتصالات موقت در محیط‌های مختلف می‌کند.

نظر خود را وارد نمایید