ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

دوره آموزشی فیبر نوری - مدرس مهندس نجم الدین جان بزرگی

ما قصد داریم در یک رشته مقاله شما رو با سرفصل های مقدماتی و تخصصی در حوزه فیبر نوری آشنا کنیم. در این مقاله به طور ویژه مباحثی در رابطه با  بررسی فیبر نوری در ایران و جهان مطرح می شود. این سلسه آموزش ها توسط مهندس جانبزرگی تدریس می شود، ایشان دو دهه سابقه فعالیت در حوزه ICT و IT و همچنین شش سال سابقه تدریس و همکاری با مجتمع فنی تهران و دهکده جهانی را دارند.

سر فصل های جامع این دوره:

بررسی فیبر نوری در ایران و جهان

  • آشنایی با مزایا و معایب
  • بررسی پارمترهای انتقال نور
  • مقایسه سینگل مود و مالتی مود
  • فیبر نوری زمینی، هوایی، دریایی
  • آشنایی با انواع آداپتورها و کانکتورها
  • انواع باکس های فیبرنوری
  • تجهیزات تست و ابزار فیبرنوری
  • ایمنی در کار با فیبرنوری

 

بررسی فیبر نوری در ایران و جهان

Optical fiber حاصل تلاش و کوشش بسیاری از دانشمندان است. دانیل کولادون و ژاکوس بابینه جز اولین افرادی هستند که در حوزه فیبرنوری در سال 1840 شروع به پژوهش و فعالیت نمودند آن ها با کمک شکست نور و انعکاس آن در آب نور را در مسیر معینی هدایت کردند. 30 سال بعد یکی از فیزیکدانان ایرلندی به نام جان تیندال در آزمایشی نور را به ظرف شیشه ای که پر از آب بود تاباند و بعد بخشی از آب را درون ظرف را خالی نمود آزمایش را تکرار کرد و مشاهد نمود نور در راستای مسیر ریزش آب خم می شود.

در دهه 1930 دانشجویان آلمانی سعی کردند با OPTICAL TUBE گاستروسکوپ بسازند و در دهه 1950 دو دانشمند دیگر به نام ناریندر کاپانی و هارولد هاپکینز توانستند تصویری را به دورن optical tube ارسال کنند و در سال 1952 اولین کابل فیبرنوری اختراع شد.

سال 1965 دانشمندان دریافتند علت signal attenuation در فیبرنوری پایین بودن خلوص شیشه های استفاده شده در فیبرهای نوری است. کائو فیزیکدان چینی پیشنهاد کرد در کابل های فیبرنوری از شیشه با خلوص بالا استفاده شود تا بتوان داده ها و اطلاعات در فاصله های دورتری ارسال کرد.

نتیجه فعالیت و کوشش دانشمندان در سال های مختلف باعث شد تا آن ها بتوانند signal attenuation را تا حدودی کاهش دهند و فیبر نوری را به یکی از پرکاربردترین رسانه برای انتقال اطلاعات و داده های الکترونیک مبدل شد؛ و اولین کابل تلفن فیبر نوری در سال 1977 بین لانگ بیچ و آرتیسا در ایالت کالیفرنیا استفاده شد و همچنین flag که مخفف fiber optic link around globe بین لندن و توکیو کشیده شد.

اولین فیبرنوری بین شهری ایران در سال 1368 به طول 54 کیلومتر بین تهران و کرج اجرا گردید و در ادامه آن طرح فیبر نوری چهار مسیر به طول 516 کیلومتر در مسیرهای تهران-ساوه، تهران-گرمسار، تهران-قزوین و ارتباط بین ساختمان میدان امام خمینی و مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی به اجرا گذاشته شد.

بخشی از شبکه اصلی optical fiber بالغ بر 2130 کیلومتر است که مربوط به پروژه فیبر نوری بین المللی tae می باشد که با نصب و راه اندازی این پروژه، آسیا و اروپا از طریق کابل فیبر نوری به یک دیگر متصل شده اند و ایران در این مسیر یکی از مهم ترین مراکز ترانزیت مخابراتی می باشد.

می توان با نصب و راه اندازی پروژه فیبر نوری tae داخل کشور از باجگیران تا مرز بازرگان و نصب و راه اندازی پروژخ رادیویی tae و سیستم پشتیبان فیبرنوری در ترکمنستان اشاره کرد.

تکنولوژی مورد استفاده برای سیستم های انتقال sdh است که ظرفیت آن برای تجهیزات رادیویی 155 مگابیت بر ثانیه و برای تجهیزات فیبرنوری 2.622 مگابیت بر ثانیه است و با استفاده از تکنولوژی sdh انتقال 7440 هزار کانال صوتی روی هر زوج تار فیبر نوری امکان پذیر خواهد بود.

شرکت کابل سازی ایرانی شهید قندی از سال 1368 در راستای خود کفایی صنعت تولید، کابل فیبر نوری را با ظرفیت 40 هزار کیلومتر در سال آغاز کرد.

فیبر نوری

مهم ترین پروژه ها

  1. پروژه TAE

پروژه TAE ، یک شبکه مخابراتی فیبر نوری میان کشورهای اروپایی و آسیایی است که طراحی و اجرا می شود؛ این طرح از شانگهای چین شروع و در فرانکفورت آلمان خاتمه یافت. پروژه TAE علاوه بر تامین ارتباط مخابرات داخل کشورهای عضو ارتباط بین المللی کشورهای عضو را هم برقرار می کند. مسیر اصلی که پروژه TEA در ایران طی کرده 2130 کیلومتر می باشد که ورودی آن از مرز بازرگان در آذربایجان غربی و خروجی آن باجگیران در استان خراسان می باشد و از شهرهای تبریز، زنجان، قزوین، تهران، سمنان، شاهرود، سبزوار و قوچان می گذرد.

  1. پروژه جاسک - فجیره

پروژه جاسک – فجیره، در سال 1370 به طول 160 کیلومتر فیبرنوری در کشور امارات مورد بهره برداری قرار گرفت و باعث سهولت در امر ارتباطات بین المللی بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس گردید.

  1. پروژه فیبر نوری برنامه پنج ساله اول، دوم و سوم

در راستای پیگیری جدی شبکه فیبر نوری به عنوان زیر ساخت های اصلی شبکه انتقال کشور، برنامه پروژه های فیبر نوری در قالب خطوط اصلی، بین الملل، خطوط فرعی و بین مراکز شهری به منظور تامین نیاز روز افزون ارتباطات مخابراتی تنظیم گردیده و در جهت تحقق اهداف قدم های بسیار موثری برداشته شده است.

به طوریکه در برنامه پنج ساله اول حدود 1577 کیلومتر فیبرنوری و در برنامه پنج ساله دوم حدود 7351 کیلومتر نصب و راه اندازی شده است و همچنین در برنامه 5 ساله سوم نصب و راه اندازی 17132 کیلومتر فیبر نوری در سال 83-79 پیش بینی شده بود که با تلاش شبانه روزی پرسنل متخصص شرکت مخابرات ایران تا پایان برنامه 16249 کیلومتر آماده بهره برداری گردید.

براساس آماری که شورای FTTH اروپا منتشر کرد هم اکنون 172 میلیون خانواده در سراسر اتحادیه اروپا به اینترنت پر سرعت فیبر نوری دسترسی دارند. 12 میلیون خانواده تنها در تاریخ سپتامبر 2018 تا سپتامبر 2019 به شبکه فیبر نوری دسترسی پیدا کردند.

مدیر اجرایی شورای FTTH اروپا فیتوری از اهمیت اینترنت فیبر نوری می گوید و آن را یکی از سیاست های ضروری برشمرد؛ وی متعقد است باید به سرعت کاغذ بازی های اداری و دیگر موانع از سر راه برداشته شود تا به کمک دولت ها و قانون گذاری اینترنت فیبر نوری به نیمی دیگر از ساکنین قاره سبز پرداخت. به طور کلی فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بیشترین تعداد مشترکین را داشته اند و بریتانیا با رشد 50.8 درصدی بیشترین سرعت رشد را داشته است.

 

نظر خود را وارد نمایید