ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

دستگاه جوش (فیوژن) فیبر نوری چیست

هرگاه کابل فیبر نوری به پایان برسد و یا قطع شده باشد برای اتصال کابل جدید می توان با استفاده از دستگاه جوش (فیوژن) فیبر نوری آن ها را بهم متصل نمود. تارهای فیبر نوری به دلیل حساسیت شکنندگی و انعطاف پذیری بالایی که دارند از طریق دستگاه فیوژن به طور دقیق به یکدیگر متصل می شوند تا افت و بازتاب نور را به حداقل برسانند. برای متصل نمودن کابل های فیبر نوری می توانیم از دو روش فست کانکتور و دستگاه فیوژن فیبر نوری استفاده کنیم.

دستگاه فیوژن چیست

دستگاه فیوژن (Fusion splicing) یکی از تجهیزات مهم در حوزه اتصالات فیبر نوری است. فیوژن نمودن (جوش دادن) تارهای فیبر نوری روشی است برای متصل کردن یک یا چند تار فیبر نوری از طریق حرارت به یکدیگر. جوش تارهای فیبر نوری یک اتصال دائم است که افت برگشتی ناچیزی دارد و بازتاب آن ها تقریبا صفر می باشد. توجه کنید که اتصال تارهای فیبرنوری باید به گونه ای باشد تا نور بتواند از محل جوش فیبرها بدون افت و بازتاب عبور کند. 

مراحل انجام فیوژن

  • عملیات استریپ: برای شروع فیوژن ابتدا می بایست پوشش پلیمری کابل فیبر نوری را با استفاده از ابزاری به نام استریپ جدا کنید.
  • پاک سازی فیبر نوری: بعد از جداسازی پوشش پلیمری از کابل فیبر نوری با استفاده از الکل و دستمال‌های بدون پرز تارهای فیبر نوری تمیز کنید تا هیچگونه  آلودگی بر روی تارها قرار نگیرد.
  • برش فیبر نوری: برش فیبر نوری توسط کلیور فیبر نوری انجام می پذیرد چرا که دقت آن بسیار بالا می باشد. شکاف و یا بُرش باید بدون نقص و صاف باشد تا افت سیگنال صورت نپذیرد و عملیات فیوژن با موفقیت به پایان پذیرد.
  • فیوژن اسپلاسینگ: آخرین مرحله و مهم ترین مرحله فیوژن اسپلاسینگ می باشد. با قرار دادن رشته های نوری در داخل دستگاه و انجام دادن تنظیمات دستگاه فیوژن، تارهای فیبر نوری به یک دیگر متصل می شود. هنگام قرار دادن تارهای فیبر در یک راستا به محورهای عرضی، طولی و ارتفاع توجه کنید.

با انجام صحیح موارد بالا می توان دقت جوش فیبر نوری را بالا برد، چرا که افت فیوژن فیبر نوری ارتباط مستقیمی با تنظیمات دستگاه فیوژن دارد. همچنین می توان با استفاده از جوش های لیزری عملیات فیوژن را تسریع بخشید.

فست کانکتور فیبر نوری

فست کانکتور (Fast Connector) یک نوع اتصال مکانیکی است و برای اتصال سریع و آسان فیبرهای نوری به کانکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فست کانکتورها ابزارهایی هستند که امکان اتصال سریع و آسان بین دو فیبر نوری را بدون نیاز به دستگاه‌ها یا ابزارهای اضافی فراهم می‌کند. این نوع کانکتورها به طور گسترده در شبکه‌های ارتباطی، مراکز داده، سیستم‌های مخابراتی و تجهیزات دیگر که نیاز به اتصال سریع دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از ویژگی‌های مهم فست کانکتور فیبر نوری عبارتند از:

  1. اتصال سریع: یکی از ویژگی‌های بارز این کانکتورها، امکان اتصال سریع و ساده بدون نیاز به تنظیمات پیچیده یا ابزار خاص است. این امکان باعث افزایش سرعت نصب و راه‌اندازی می‌شود.
  2. فناوری اسپلایسینگ مکانیکی: بسیاری از فست کانکتورها از تکنولوژی اسپلایسینگ مکانیکی استفاده می‌کنند. این به این معناست که اتصال فیبرها به وسیله قطعات مکانیکی صورت می‌گیرد، بدون نیاز به استفاده از حرارت یا چسب.
  3. کاربردهای گسترده: این کانکتورها در محیط‌های مختلفی از جمله شبکه‌های ارتباطی، مراکز داده، سیستم‌های مخابراتی، سیستم‌های امنیتی و حتی استفاده در منازل برای اتصالات فیبر نوری به کار می‌روند.
  4. سازگاری با استانداردها: بسیاری از فست کانکتورها با استانداردهای صنعتی مرتبط، مانند استانداردهای فیبر نوری (مانند SC یا LC)، سازگاری دارند تا به اتصال به سایر تجهیزات و دستگاه‌های فیبر نوری اطمینان دهند.

فست کانکتورهای فیبر نوری به دلیل سهولت و سرعت نصب، کاهش هزینه و افزایش کارایی به عنوان یک راه‌حل ساده برای بسیاری از کاربران فیبر نوری به نظر می‌رسد.

"از آن جایی که ساختار کابل های فیبر نوری به شکل چندین لایه می باشد نحوه برش کابل و اتصال دو کابل به یک دیگر بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر به شکل نامناسب برش داده شود و یا به طور مناسب تمیز نشود امکان فیوژن کردن تارها بسیار کم است و همچنین کابل ها دچار Insertion Loss می‌شوند."

تفاوت فست کانکتور و دستگاه فیوژن

از مهم ترین تفاوت ها در Fast Connectorها هزینه ی اندک آن نسبت به اتصال فیوژنی است اما نکته حائز اهمیت در اتصالات فیوژن اتصال دقیق و افت کمتر آن می‌باشد.

فست کانکتورها (اتصالات مکانیکی) بدون نیاز به اتصال حرارتی یا استفاده از چسب، برای کابل‌های فیبر نوری سینگل مود و مالتی مود مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اتصالات فیوژنی تنها برای کابل های سینگل مود استفاده می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های فیوژن برای اتصال فیبرهای مالتی مود هم ساخته شده‌اند.

موارد استفاده از فیوژن

  1. گسترش شبکه: در برخی موارد طول کابل فیبر نوری کوتاه است و امکان تعویض کابل موجود نیست در این مورد شما می‌توانید با استفاده از فیوژن فیبر نوری طول کابل خود را افزایش دهید.
  2. آسیب دیدن کابل فیبر نوری: امکان دارد کابل‌های فیبر نوری در حفاری‌ها توسط بیل‌های مکانیکی، عوامل جوی و یا جوندگان دچار آسیب شود. در این صورت دستگاه‌های فیوژن به کمک شما آمده تا کابل‌های آسیب دیده را ترمیم کنید، بدون نیاز به تعویض کابل ها.
  3. سربندی کابل‌های فیبر نوری: سربندی کابل‌های فیبر نوری اغلب برای پیگتیل‌ها انجام می‌شود. همانطور که می دانید پیگتیل‌های فیبر نوری کابل‌هایی هستند که یک طرف آنها دارای کانکتور و طرف دیگر فاقد کانکتور می‌باشد. با استفاده از فیوژن می‌توان آن قسمت از پیگتیل‌ها که فاقد کانکتور هستند را به کابل‌های فیبر نوری دیگر فیوژن نمود که به آن سربندی کابل فیبر نوری گفته می‌شود و از آنها داخل پچ پنل ها استفاده می‌شود.

مکانیزم‌های تشخیص core و تخمین افت محل جوش در دستگاه‌های فیوژن عبارتند از : 

L-PAS یا ویدئویی: در روش ویدئویی تنظیم core با استفاده از دوربین‌ها و افت محل فیوژن هم به صورت تخمینی و از طریق مقایسه عکس محل فیوژن شده با عکس‌های داخل Memory دستگاه می‌باشد.

LID: در روش (Light Injection & Detection) LID ابتدا coreها توسط روش ویدیوئی تنظیم اولیه می‌شوند و سپس توسط روش LID و با تزریق نور از یک LED با طول موج 1300nm از سمت چپ دستگاه و با ایجاد مکروبند بر روی تار و در سمت دیگر با دریافت این نور به همین روش، coreها کاملا تراز می‌شوند، دقت کنید coreها نه کلدینگ‌ها. سپس افت محل فیوژن هم توسط همین سیستم LID اندازه‌گیری می‌شود، نه تخمین توسط سیستم ویدئویی. همچنین این سیستم، دستگاه کورنینگ x60 و X75  قابلیت استقاده از الکترودهای P&D  را دارند که علاوه بر عمر بالا نسبت به الکترودهای معمولی، دقت بسیار بالاتری دارند و آرک را در یک خط مستقیم متمرکز می‌کنند و کیفیت فیوژن را بسیار بهبود می‌بخشند. لوله‌هایی از کوارتز برروی الکترودها نصب شده‌اند، که موجب هدایت آرک در راستای مورد نظر می‌شوند. استفاده دیگر از LID هنگام فیوژن است، که پس از تراز نمودن کرها و دریافت بیشترین مقدار نور، فک‌ها قفل می‌شوند و آرک برقرار می‌شود، زمان لازم برای آرک به طور اتومات توسط دستگاه و با توجه به مقدار نور دریافتی از LID  مشخص می‌شود.

CDS: روش (Core Detection System) CDS هم برپایه‎‌ی روش ویدئویی است اما پس از جلو آوردن کرها و تراز اولیه یک آرک کوچک توسط الکترودها زده می‌شود و با استفاده از نور آن آرک محل دقیق کر در کلدینگ با استفاده از دوربین‌ها مشخص می‌شود، اطلاعات توسط میکروپروسسور دستگاه پردازش شده و کرها با یکدیگر تراز می‌شوند.

" از نظر میزان دقت می‌توان آن‌ها را  به ترتیب LID، CDS و LPAS و از نظر مقدار سرعت LPAS، CDS و LID طبقه بندی نمود."

معرفی انواع دستگاه جوش فیبر نوری

  • دستگاه فیوژن فیبر نوری Fujikura

دستگاه‌های فیوژن Fujikura از جمله پرکاربردترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌های فیوژن در صنعت فیبرنوری محسوب می‌شوند. آن‌ها به دلیل دقت و سرعت بالا و قابلیت اتصال در شرایط مختلف محیطی مورد توجه قرار گرفتند. همچنین، دستگاه‌های فیوژن Fujikura معمولاً دارای ویژگی‌هایی مانند فرآیند خودکار فیوژن، قابلیت تشخیص خودکار عیب در اتصال، و دارا بودن صفحه LCD برای نمایش اطلاعات مربوط به فرآیند فیوژن هستند.

دستگاه‌های جوش فوجیکورا (Fujikura) اغلب دارای قابلیت اتصال دائمی فیبرهای مختلف از جمله فیبرهای Multimode و Single Mode هستند و برای استفاده در شرایط محیطی مختلف طراحی و تولید شده‌اند. این دستگاه‌ها با دقت و سرعت بالا، توانایی ایجاد اتصالات دائمی بین فیبرهای نوری را دارند، که این اتصالات برای انتقال دقیق و کارآمد اطلاعات از یک نقطه به دیگری بسیار مهم هستند. علاوه بر این دارای رابط کاربری آسان است که باعث می‌شود تکنسین‌ها بتوانند با سرعت، دقت و اطمینان اتصالات فیبر نوری را ایجاد و از کیفیت بالای اتصالات اطمینان حاصل کنند.

فیوژن فیبر نوری Fujikura معمولاً قابلیت اتصال به شبکه‌های دیگر مانند شبکه‌های بی‌سیم یا پورت‌های USB جهت انتقال اطلاعات و نرم‌افزارهای مدیریتی را دارد و به کاربران امکان مدیریت و ذخیره اطلاعات مربوط به اتصالات فیبرنوری را می‌دهد.

  • دستگاه فیوژن فیبر نوری Comway

دستگاه فیوژن فیبر نوری Comway یک تجهیز بسیار قدرتمند و پیشرفته برای اتصال فیبر نوری می‌باشد. این دستگاه با دارا بودن صفحه نمایش قادر است تا 300 برابر تصویر را بزرگ نماید به همین علت کاربران به راحتی می‌توانند اصلاح و یا کیفیت جوش را به وضوح ببینند. همچنین دستگاه فیوژن Comway با کاهش SpliceLoss در سطوح بسیار پایین اطمینان از عملکرد بی‌نقص و اتصالات با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

دستگاه فیوژن Comway در برابر گرد و غبار مقاوم است و می‌توان از آن‌ها در شرایط جوی مختلف استفاده نمود.

 

 

نظر خود را وارد نمایید