ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

تکنولوژی پر قدرت برای شبکه‌های بی‌سیم

مفهوم MIMO یا Multiple-Input Multiple-Output به معنای چند ورودی-چند خروجی است و یکی از تکنولوژی‌های ارتباطی پر قدرت در شبکه‌های بی‌سیم می باشد. در این مقاله، به معرفی MIMO ، عملکرد آن و کاربرد‌هایش در شبکه‌های بی‌سیم پرداخته خواهد شد.

مفهوم MIMO

تکنولوژی MIMO ، با استفاده از چندین آنتن در هر دو سمت ارتباطی (ترمینال و پایگاه)، امکان ارسال و دریافت داده‌ها در بستر بی‌سیم را با کیفیت بهتر و در فواصل طولانی تر فراهم می‌کند به عنوان مثال، در سیستم‌های  MIMO 2*2، هر دو طرف (ترمینال و پایگاه) دارای دو آنتن هستند که باعث می‌شود ارسال و دریافت اطلاعات در آن‌ها به صورت همزمان و مستقل صورت گیرد بنابراین با استفاده از تکنولوژی MIMO و افزایش تعداد آنتن‌ها، سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها افزایش می‌یابد.

عملکرد MIMO

یکی از مزایای تکنولوژی MIMO، افزایش سرعت انتقال داده‌ها در شبکه‌های بی‌سیم است که با افزایش تعداد آنتن‌ها در هر دو سمت ارتباطی، فضای بیشتری برای ارسال داده‌ها فراهم می‌شود و به همین علت، سرعت انتقال داده‌ها افزایش می‌یابد همچنین با استفاده از تکنولوژی  MIMO، خطای انتقال داده‌ها و میزان نویز در شبکه‌های بی‌سیم کاهش می‌یابد؛ کاهش یافتن میزان نویز و خطای داده ها باعث می‌شود تا کیفیت ارتباط در شبکه‌های بی‌سیم بهبود یافته و اختلالات کاهش یابند.

مایمو

کاربردهای MIMO

تکنولوژی MIMO در بسیاری از شبکه‌های بی‌سیم مانند شبکه‌های WiFi (افزایش سرعت ارتباطات و کاهش نویز)، شبکه‌های سلولی (فزایش پهنای باند و کاهش اختلالات)، سیستم‌های مخابراتی (افزایش ظرفیت شبکه، کاهش تداخلات ونویز) و سیستم‌های رادار (باعث افزایش دقت، قابلیت تشخیص موجودیت‌ها در فضا) مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به ویژگی های تکنولوژی MIMO در افزایش سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها در شبکه‌های بی‌سیم، این تکنولوژی به عنوان یکی از فناوری های ارتباطی در شبکه‌های بی‌سیم توسعه یافته است. به همین خاطر، در آینده، احتمالاً فناوری MIMO پیشرفته‌تری با قابلیت‌های بیشتر در شبکه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

مودم های فیبرنوری با تکنولوژی MIMO:

تمامی مودم های فیبرنوری هواوی و فایبرهوم از تکنولوژی MIMO پشتیبانی می‌کنند که در زیر تعدادی از آن ها را معرفی می نماییم:

سخن پایانی

تکنولوژی MIMO به عنوان یکی از فناوری های پیشرفته در شبکه‌های بی‌سیم شناخته شده است. اما برای استفاده از این تکنولوژی، تجهیزات مورد نیاز برای ارسال و دریافت اطلاعات  باید در دسترس باشد. به طور کلی، تکنولوژی MIMO می‌تواند بهترین عملکرد را در شرایطی ارائه دهد که دسترسی به فضای بیشتر برای ارتباط وجود داشته باشد و تجهیزات مناسب در اختیار قرار گیرد.

تکنولوژی MIMO در بسیاری از سیستم‌های ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله شبکه‌های بی‌سیم  WiFi، شبکه‌های سلولی موبایل، شبکه‌های مخابراتی و... با توجه به اینکه استفاده از این تکنولوژی می‌تواند بهبود کیفیت و سرعت ارتباط را به همراه داشته باشد، احتمالا در آینده نیز به عنوان یکی از تکنولوژی‌های مهم در شبکه‌های ارتباطی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظر خود را وارد نمایید