ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

تفاوت سوییچ های مدیریتی و غیر مدیریتی

همانطور که در متن سوییچ اشاره کردیم switch یکی از مهمترین دستگاه ها در تجهیزات اکتیو شبکه می باشد و در مقایسه با hub بسیار هوشمندانه عمل می کند. اساس کار سوییچ ها طبق مدل osi می باشد که به طور کعکول سوییچ ها در لایه ی دوم  یعنی لایه ی data link قرار دارند و اطلاعات و داده ها را از طریق شبکه و طبق جدول mac address آن ها را انتقال می دهد. Mac address هر دستگاه منحصر به فرد است و با دستگاه دیگر متفاوت می باشد و سوییچ ها با در اختیار داشتن آدرس داده ها آن ها را به مقصد مورد نظر انتقال می دهند.

سوییچ ها انواع متفاوتی دارند که ضمن نام بردن آن ها سوییچ ها مدیریتی و غیر مدیریتی را به طور مفصل در این مقاله توضیح می دهیم.

انواع سوییچ ها

  1. Fixed switch
  2. Modular switch
  3. Stackble switch
  4. Poe switch
  5. Fiber optic switch
  6. سوییچ لایه 3
  7. سوییچ دیتا سنتر
  8. Smart switch
  9. Data center switch
  10. Managed switch
  11. Unmanaged switch

switch manage

سوییچ غیر مدیریتی

سوییچ غیر مدیریتی plug and play است به این معنا که سوییچ ها غیر مدیریتی بلافاصله پس از نصب شروع به کار می کند و این سوییچ ها مناسب برای شبکه های کوچک می باشد. Unmanaged switch ها برای اتصال تنها به کابل نیاز دارند تا بتوانند به دستگاه هایی مانند کامپیوتر، پرینترهای تحت شبکه، router و wifi متصل شوند این سوییچ ها کانفینگ ثابتی دارند به این معنا که در پیکر بندی آن ها هیچ تغییری نمی توان ایجاد کرد و تنها می توانند دستگاه های یک vlan را بهم متصل و اتصالات لایه ی دوم را فراهم کنند.

Unmanaged switchها به صورت اتوماتیک دستگاه های Ethernet با دستگاه های دیگر ارتباط برقرار کرده و با استفاده از auto negotiation پارمترهایی چون data rate و استفاده از full duplex و half duplex مشخص می شود.

سوییچ مدیریتی

Managed switch در مقایسه با unmanaged switch کنترل بیش تری بر ترافیک lan دارد. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم تمامی سوییچ ها یک جدول به نام جدول mac address دارند که با استفاده از این جدول اطلاعات و داده ها را به مقصد ارسال می کنند به این صورت که سوییچ آدرس را در جدول mac address جستجو می کند و در صورت موجود داده و اطلاعات را به پورت مورد نظر ارسال می کند؛ در غیر این صورت بسته را به تمامی پورت ها به جز پورت فرستنده ارسال می کند اما نکته مهم در این است که فقط گیرنده آن را دریافت کرده و باقی آن را fail می کنند. جدول مک آدرس به مرور زمان update شده و هر زمانی که دستگاه جدیدی به switch متصل شود mac address آن هم به جدول اضافه خواهد شد.

اما نکته قابل توجه این است که گاهی می خواهیم تعیین کنیم که switch به چه صورتی بر روی جدول کار کند کنند به همین علت راهی باید موجود باشد تا بتوانیم جدول آدرس ها را مدیریت کنیم به این صورت که با یک خروجی بتوانیم به سیستم عاملی که داخل switch وجود دارد یک سری دستورات را برای انجام دادن و ندادن بدهیم.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک switch  را وارد شبکه کنید که بخشی از آن شامل شبکه lan با صدها کاربر باشد می بایست از سوییچ های مدیریتی استفاده کنید تا بتوانید پورت های trunk، vlan، vtp protocols، quality of service و spanning tree و... را کانفینگ کنید.

ویژگی های managed switch

  1. Quality of service
  2. Virtual LANs
  3. Redundancy
  4. Port Marketing

تفاوت سوییچ های managed و unmanaged

به طور کلی می توانیم بگوییم سوییچ های مدیریتی تمامی ویژگی های سوییچ های غیر مدیریتی را هم دارند به همین علت کنترل بیشتری بر روی اطلاعات انتقال یافته در network دارند و همچنین می توانند مدیریت دسترسی ها را هم بر عهده داشته باشند.

توجه داشته باشید پیچیده بودن تنظیمات و زمان بر بودن در سوییچ های مدیریتی بیشتر از سوییچ های غیر مدیریتی است؛ شما با استفاده از سوییچ های مدیریتی می توانید هر کدام از پورت های switch را به دلخواه خود تنظیم کنید با این کار می توان مانیتورینگ و پیکر بندی شبکه را با روش های مختلف انجام دهید.

Managed switch ها برای دستگاه هایی که از پروتکل های snmp و یا simple network management porotocol استفاده می کنند مناسب مانیتورینگ هستند. پروتکل snmp می تواند اطلاعات و داده های مدیریتی را بین دستگاه های شبکه تبادل کند؛ این اطلاعات شامل پهنای باند، وضعیت دستگاه ها، اتصالات در شبکه ، وضعیت پورت و خطاهای شبکه. با در اختیار داشتن اطلاعات ذکر شده می توان به مانیتور کردن کارایی، سرعت، عیب یابی و تعمیر شبکه را بدون دسترسی فیزیکی به سوییچ دست یافت. در حقیقت snmp به شما امکان مانیتورینگ کردن از مسیری دور به دستگاه های شبکه را فراهم می کند و برای ایجاد هر تغییری و یا troubleshoot نمودن سوییچ ها الزامی به حضور فیزیکی نیست.

سوییچ

 

 

نظر خود را وارد نمایید