ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

اکسس پوینت چیست

اکسس پوینت دستگاهی است که در شبکه های بی سیم و استفاده می شود. در این مقاله سعی بر این شده تا به سوالاتی مانند اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد، ویژگی های اکسس پوینت و... پاسخ داده شود تا اخر این مقاله همراه ما باشید.

Access point

Access point دستگاهی است که WLAN (شبکه های محلی) را ایجاد می کند. همچنین این دستگاه به عنوان دستگاه Wireless می تواند دستگاه های دیگر را به LAN متصل کند؛ در نتیجه تعداد کاربرانی که به شبکه متصل می شوند افزایش پیدا می کند.

Access pointها توان اتصال 60 کاربر به طور همزمان را دارد به عنوان مثال با نصب اکسس پوینت در شرکت، کارمندان می توانند به آن متصل شوند بدون اینکه وقفه ای در اتصال ایجاد شود. با حرکت کردن کاربران در ساختمان شرکت دستگاهی که آن ها به اکسس پوینت متصل هستند به اکسس پوینت دیگری متصل شده و  وقفه ی صورت گرفته را متوجه نمی شوند.

برای اینکه بتوان overlap را حذف و نویزها را کاهش داد می بایست محل مناسبی برای نصب اکسس پوینت در نظر گرفت.

کاربرد access point

Access pointها از طریق کابل ethernet به router، switch و یا hub متصل شده و سیگنال های wifi را برای مناطق نصب شده فراهم می کند همچنین می توان آن ها را در ساختمان و شرکت های بزرگ نصب نمود. برای مثال اگر بخواهید دسترسی به wifi را در قسمت پذیرش قرار دهید تنها کاری که باید انجام دهید نصب یک اکسس پوینت و اتصال کابل اترنت آن به سرور می باشد. اتصالات بی سیم در اغلب موارد برای اکسس پوینت ها می باشد تا بتواند سیگنال های wired را به بی سیم منتقل کند.

کاربرد اکسس پوینت   

ویژگی های استفاده از access point

  1. با استفاده از اکسس پوینت می توان 60 کاربر را به شبکه متصل کرد
  2. پشتیبانی از Captive Portal، Access Control List -ACL

می توان مودم های خانگی را به یک اکسس پوینت تبدیل کرد؛ همچنین در ادارات و شرکت های بزرگ با استفاده از Access point کاربران می توانند به صورت بی سیم به شبکه متصل شوند.

در برخی موارد از اکسس پوینت ها به عنوان repeater هم استفاده می شود.

انواع اکسس پوینت ها

  1. اکسس پوینت تجاری

اکسس پوینت تجاری یا enterprise، اغلب برای شرکت ها و ادارات بزرگ استفاده می شود چرا که هم تعداد کاربران بیشتری را به شبکه متصل می کند و هم از امنیت بالایی برخوردار می باشد. این نوع از access pointها را هم می توان در هتل ها، رستوران ها و سوپر مارکت ها و ... استفاده نمود.

  1. اکسس پوینت سقفی یا دیواری

نام دیگر اکسس پوینت های دیواری، پنلی است و همانطور که از نامش پیداست می توان آن ها را داخل دیوار نصب نمود و Transfer rate آن 150mbps-300mbps می باشد.

اکسس پوینت های سقفی به طور مستقیم روی سقف نصب می شود و فرکانس بالاتری را نسبت به دیواری پوشش می دهد.

  1. Dual-frequency و Single-frequency

اکسس پوینت های single frequency، معمولا اکسس پوینت های wifi هم گفته می شود که 2.4G را پشتیبانی می کند و Transfer rate آن 150mbps-450mbps است.

اکسس پوینت های Dual frequency، 2.4g و 5.8g را به طور همزمان پشتیبانی می کند.

  1. Standalone , Controller Based

اکسس پوینت Standalone (اکسس پوینت مستقل) به طور معمول در خانه ها و شزکت های کوچک استفاده می شود.

اکسس پوینت Controller based (اکسس پوینت کنترلی) شامل تنظیمات، پیکربندی

نظر خود را وارد نمایید