ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها

روزانه با انواع مختلفی از کابل‌های شبکه سروکار داریم بدون آنکه بدانیم این کابل‌ها چه نقش مهمی در ارتباطات و انتقال اطلاعات دارند. کابل‌های شبکه بسته به مشخصات فنی و ساختاری که دارد برای کاربردها و نیازهای متنوع طراحی و تولید شده‌اند و شامل کابل‌های Twisted pair ،Coaxial، کابل برق و ... هستند. کابل شبکه، رسانه‌ای است که اطلاعات و داده‌ها در آن جریان دارد و اطلاعات را از دستگاهی به دستگاهی دیگر منتقل می‌کند؛ در حقیقت کابل‌های شبکه نقش پل ارتباطی بین اجزای مختلف یک شبکه را ایفا می‌کند و متشکل از تعدادی سیم مسی است که برای اتصال و انتقال داده‌ها بین دستگاه‌هایی همچون سوئیچ، سرور، روتر و... به کار می‌روند.

کابل شبکه

کابل‌های شبکه در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند، چرا که هر یک از کابل‌های شبکه مختص به کاربردهای خاص و شرایط محیطی متفاوتی می‌باشند. این کابل‌ها می‌توانند از نظر جنس، ساختار، پهنای باند و سرعت انتقال داده‌ها متفاوت باشند. شناخت و انتخاب مناسب کابل‌های شبکه به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر پیاده سازی دقیق و موفق اگر سیستم شما دچار اختلال شد بتوانید آن را در همان ساعات ابتدایی عیب یابی نمایید و این به معنای صرفه جویی در وقت و هزینه است. کابل‌های شبکه به دو گروه اصلی کابل‌های Twisted pair ،Coaxial تقسیم می‌شوند.

کابل Twisted pair (زوج سیم مسی)

کابل Twisted pair یا زوج سیم مسی دارای دو سیم هادی (مسی) که به صورت مارپیچ به دور یکدیگر تابیده شده‌اند و به همین علت است که به این کابل‌ها، کابل‌های زوج سیم بهم تابیده شده هم می‌گویند. کابل‌های Twisted pair برای انتقال داده‌ها و سیگنال‌های الکتریکی در شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های کامپیوتری، شبکه‌های LAN و Ethernet مورد استفاده قرار می‌گیرند. تابیده شدن این سیم‌ها به دور یکدیگر باعث کاهش اثرات تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و نویزهای خارجی می‌شود و در نتیجه کیفیت انتقال داده‌ها بهبود می‌یابد.

  • انواع کابل‌های Twisted pair براساس Shield یا Unshield

کابل‌های Twisted Pair در دو نوع رایج (Unshielded Twisted Pai) UTP و (Shielded Twisted Pair) STP در بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از این کابل‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد هستند. کابل‌های UTP به کابلی اشاره دارد که فاقد شیلد فلزی و هیچ محافظی دور سیم ها وجود ندارد. از نظر هزینه در مقایسه با دیگر کابل‌های شبکه، کابل UTP مقرون به صرفه می‌باشد و در فواصل کوتاه برای کاربردهای تلفن داخلی، شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

در کابل‌های STP، سیم‌ها در یک شیلد محصور شده‌اند که به عنوان مکانیزم اتصال به زمین عمل می‌کند و حفاظت بیشتری در برابر تداخلات الکترومغناطیسی و تداخلات فرکانس‌ رادیویی فراهم می‌کند. این کابل‌ها در مکان‌هایی که نویز وجود دارد و یا قرار است کابل‌ها نزدیک به میدان مغناطیسی باشد مناسب هستند.

  • انواع کابل‌های Twisted pair براساس استانداردها

با توجه به فرکانس و نسبت سیگنال به نویز، کابل شبکه Twisted Pair را می‌توان به دسته‌های Cat 3، Cat 4، Cat 5، Cat 5e، Cat 6، Cat 6a، Cat 7، Cat 7a و Cat 8 تقسیم کرد. Cat" مخفف کلمه "Category" (دسته‌بندی) است و همه این کابل‌ها برای انتقال داده در فواصل کوتاه به کار می‌روند.

T568A و T568B دو استاندارد سیم کشی اساسی هستند که در کابل‌های شبکه Twisted Pair استفاده می‌شوند. این استانداردها توسط سازمان‌های مخابراتی از TIA و EIA تعریف شده‌اند که ترتیب پین‌ها در کانکتورها اغلب RJ45 برای کابل‌های شبکه UTP یا STP مشخص می کنند. شماره 568 به ترتیب قرارگیری سیم‌ها در داخل کابل‌های زوج سیم‌های مسی و اتصال آن‌ها به کانکتور اشاره دارد. تنها تفاوت بین T568A و T568B این است که جفت سیم‌های نارنجی و سبز با هم جابه‌جا شده‌اند.

ویژگی‌ کابل Twisted pair

  • تنوع بالا: کابل‌های زوج سیم مسی انواع گوناگونی دارند و می توان از آن‌ها در شبکه‌های مختلف مانند دیتاسنترها، شرکت‌ها، دفاتر و... استفاده نمود.
  • نصب راحت: نصب راحت کابل‌های twisted pair  آن را از دیگر کابل‌ها متمایز می‌سازد چرا که شما می‌توانید با هزینه‌ی اندک و ابزاری ساده کابل‌ها را سوکت زده و آن‌ها را به کیستون متصل کنید.
  • هزینه: کابل‌های twisted pair در مقایسه با کابل‌های فیبر نوری هزینه کم‌تری در نصب و خرید دارند.
  • سازگاری: اکثر کابل‌های زوج سیم مسی دارای سوکت rj45 هستند و به راحتی با انواع تجهیزات سازگار می‌شوند.

معایب کابل twisted pair

  • جذب نویز: کابل‌های twisted pair متشکل از رشته‌های مسی است که به صورت چهار جفت سیم مسی در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ هر چه تعداد تابیده شدن جفت سیم‌ها بیشتر باشد نرخ انتقال و هزینه کابل به مراتب بیشتر می‌شود.

"کابل‌های Twisted Pair داده‌ها را از طریق امواج الکتریکی منتقل می‌کند و هر چه تعداد پیچش جفت سیم‌ها بیشتر باشد نویز پذیری کابل‌ها و افت سیگنال‌ها کاهش می‌یابد."

  • اتلاف بالا: کابل‌های twisted pair در مقایسه با کابل‌های کواکسیال و فیبر نوری دارای اتلاف انرژی بالایی هستند و به طور معمول هر چه فاصله بیشتر شود اتلاف انرژی هم بیشتر می‌شود به عنوان مثال کابل‌های شبکه twisted pair تا فاصله ی 37 متری از سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند و در مسافت‌های 100 متری سرعت به 1 گیگابیت بر ثانیه کاهش می‌یابد.
  • کیفیت انتقال پایین

کابل Coaxial 

کابل Coaxial نوع دیگری از کابل‌های شبکه می‌باشد که دارای یک سیم هادی داخلی است که توسط یک لایه عایق لوله ای احاطه شده و سپس توسط یک شیلد رسانای لوله‌ای دیگر پوشیده شده. سیم هادی داخلی و شیلد بیرونی یک محور هندسی مشترک دارند. بسیاری از کابل های کواکسیال دارای غلاف یا ژاکت بیرونی عایق هستند. کابل کواکسیال به عنوان خط انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی (RF) استفاده می‌شود. یک کابل کواکسیال با کیفیت، در میدان الکترومغناطیسی حامل سیگنال تنها در فضای بین رسانای داخلی و شیلد رسانای بیرونی وجود دارد. به همین علت، کابل‌های Coaxial می‌توانند در کنار اشیاء فلزی نصب شوند بدون اینکه افت قدرتی که در سایر انواع خطوط انتقال رادیویی رخ می‌دهد، اتفاق بیفتد.

نظر خود را وارد نمایید