ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

انواع پچ کوردهای فیبرنوری

از تجهیزات مهم و ضروری در راه اندازی شبکه فیبر نوری استفاده از پچ کوردهای فیبر نوری می‌باشد. دراین مقاله سعی بر این شده تا به سوالاتی از قبیل پچ کورد فیبر نوری چیست، انواع پچ کوردها براساس نوع کابل، پچ کوردهای سینگل مود و مالتی مود پاسخ داده شود با ما همراه باشید.

پچ کورد چیست

Patch cable یا پچ کورد برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگراستفاده می‌شود. این کابل‌ها اغلب برای اتصال دستگاه‌های شبکه مانند کامپیوتر، سوئیچ، روتر و یا پچ پنل‌ها به یکدیگر استفاده می‌شوند. در بازار انواع مختلفی از پچ کوردها عرضه می‌شود که پچ کوردهای فیبرنوری یکی از آن ها می‌باشد. در حقیقت پچ کورد فیبر نوری، یک نوع کابل فیبر نوری است که هر دو انتهای آن به یکی از کانکتورهای SC, LC, FC, ST, MTRJ, MU, MPO/MTP, E2000 متصل می‌شود. لازم به ذکر است که کانکتورهای انتهای پچ کوردها را می‌توان باتوجه به نیاز خود انتخاب و سفارشی سازی نمایید. در بازار پچ کوردهای فیبرنوری را با نام‌های دیگری چون پچ فیبر یا جامپر نوری هم می‌شناسند.

برخی از کاربردهای پچ کورد فیبرنوری

  • مراکز داده
  • شبکه های تلویزیون کابلی
  • خطوط تلفن و...
  • مهندس مکانیک
  • تصویربرداری پزشکی
  • استفاده در فضای داخلی در اتاق های سرور
  • شبکه های Lan

انواع پچ کوردهای فیبرنوری براساس جنس کابل

PVC: این نوع روکش ارزان ترین و رایج ترین نوع روکش است. PVC انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش است، اما در برابر آتش و مواد شیمیایی مقاوم نیست.

LSZH: این نوع روکش مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد به همین دلیل برای استفاده در محیط های داخلی که در آن خطر آتش سوزی وجود دارد مناسب است. از لحاظ هزینه هم LSZH گران تر از PVC می‌باشد.

دسته بندی پچ کوردها براساس نوع core

فیبرهای Single mode را می‌توان برای فواصل بلند استفاده نمود و فیبرهای multie mode برای فواصل کوتاه مناسب‌تر هستند.

پچ کورد

پچ کورد فیبر نوری سینگل مود

پچ کورد فیبر نوری سینگل مود نوعی کابل فیبر نوری است که برای انتقال داده‌ها در مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیبر نوری سینگل مود، نور در یک مود (حالت) خاص حرکت می‌کند و تنها با یک زاویه انتشار می‌یابد. این نوع فیبر نوری از یک هسته بسیار نازک تشکیل شده است که نور را در یک مود خاص هدایت می‌کند. با این وجود، به دلیل قطر کوچک هسته و ضریب انعکاس بالا، افت سیگنال در فیبر نوری سینگل مود کمتر از فیبر نوری مالتی مود است.

پچ کورد فیبر نوری مالتی مود

از این کابل‌های پچ کورد فیبرنوری برای انتقال سیگنال‌های نوری در فواصل کوتاه‌تر استفاده می‌شود. در فیبر نوری مالتی مود، چندین حالت نوری در هسته وجود دارد، به این معنی که نور در زوایای مختلف انتشار می‌یابد. این نوع فیبر نوری دارای یک هسته بزرگتر است که به نور اجازه می‌دهد در چندین مود مختلف حرکت کند. 

انواع پچ کوردهای فیبر نوری براساس نوع کانکتور

تعداد کانکتورهایی که به پچ کوردهای فیبر نوری متصل می‌شوند بسیار زیاد است به طوری که تا به امروز قریب به 100 نوع کانکتور توسط شرکت‌های مختلف طراحی و تولید شده‌اند. در زیر انواع پچ کوردهای فیبر نوری مورد استفاده در شبکه های FTTH را معرفی نموده‌ایم:

1. پچ کورد LC: این نوع پچ کورد از کانکتور LC مخفف (Lucent Connector) استفاده می‌کند، جنس بدنه این کانکتور پلاستیکی بوده و فرول سرامیکی آن با قطر 1.25 میلی‌متر می‌باشد. پچ کورد LC به دلیل ابعاد کوچک، برای نصب در فضاهای پر تراکم و کم حجم انتخاب بسیار مناسبی است. این نوع پچ کورد به طور گسترده‌ای در شبکه‌های کامپیوتری و مخابراتی استفاده می‌شود.


2. پچ کورد SC: این نوع پچ کورد از کانکتور SC مخفف (Subscriber Connector یا Standard Connector) استفاده می‌نماید. کانکتور SC در اتصالات داده و مخابرات فیبر نوری بسیار رایج و پرکاربرد است. جنس بدنه این کانکتور از پلاستیک بوده. پچ کورد SC یکی از محبوب‌ترین انواع پچ کوردهای فیبر نوری است.


3. پچ کورد ST: این پچ کورد فیبر نوری از کانکتورST مخفف (Straight Tip) استفاده می‌کند. کانکتور ST از نوع پیچی است و بدنه فلزی و فرول سرامیکی با قطر 2.5 میلی‌متر دارد. پچ کورد ST به دلیل استحکام بالا، برای استفاده در محیط‌های صنعتی مناسب است. این نوع پچ کورد به دلیل ابعاد بزرگ، برای نصب در فضاهای کم حجم مناسب نیست.


4. پچ کورد FC: این patch cord از کانکتور FC مخفف (Ferrule Connector) استفاده می‌کند. کانکتور FC از نوع پیچی بوده و بدنه ای فلزی با فرول سرامیکی به قطر 2.5 میلی‌متر دارد. پچ کورد FC به دلیل استحکام بالا، برای کاربردهای صنعتی و نظامی مناسب است.


5. پچ کورد MTRJ: این نوع پچ کورد از کانکتور MTRJ مخفف (Mechanical Transfer Registered Jack) استفاده می‌کند. کانکتور MTRJ از نوع push-pull است و بدنه پلاستیکی و فرول سرامیکی با قطر 1.25 میلی‌متر دارد. این نوع کانکتور بصورت دوتایی بوده و برای اتصال دو فیبر نوری به طور همزمان استفاده می‌شود. پچ کورد MTRJ در دو نوع سینگل مود و مالتی مود موجود است. پچ کورد MTRJ به دلیل ابعاد کوچک و سادگی، برای نصب در فضاهای پرتراکم و کم حجم مناسب است.


6. پچ کورد E2000: این نوع پچ کورد از کانکتور E2000 استفاده می‌کند. کانکتور E2000 از نوع push-pull است و بدنه فلزی و فرول سرامیکی با قطر 2.5 میلی‌متر دارد. پچ کورد E2000 ازاستحکام بالا و قیمت مناسبی برخوردار است، این پچ کورد در شبکه‌های کامپیوتری، مخابراتی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.


7. پچ کورد MU: این نوع پچ کورد از کانکتور MU (Mini-Universal) استفاده می‌کند.این پچ کورد دارای بدنه پلاستیکی و فرول سرامیکی با قطر 1.25 میلی‌متر می باشد. این نوع کانکتور از نوع فشار و چفت شدن بوده و به دلیل ابعاد کوچک، مشابه پچ کورد LC است. با این تفاوت که پچ کورد MU برای شبکه‌های با سرعت بالا مناسب‌تر است. این نوع پچ کورد در شبکه‌های کامپیوتری و مخابراتی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. 


8. پچ کورد MPO/MTP: این نوع پچ کورد از کانکتور MPO/MTP (Multi-fiber Push On/Pull Off) استفاده می‌کند. این نوع کانکتورها به کانکتورهای TRUNK هم معروف هستند و می‌تواند حداثر تا 12 فیبر را در خود جای دهد.

نظر خود را وارد نمایید