ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

انواع روتر سیسکو

برای اینکه بتوانیم یک شبکه راه اندازی کنیم می بایست یک سری از تجهیزات را در اختیار داشته باشیم؛ هر کدام از این تجهیزات وظیفه معین و مشخصی دارند که در یکی از گروه تجهیزات اکتیو و یا پسیو قرار می گیرند. روترها داده ها و اطلاعات را در بین شبکه های مختلف مسیریابی و سپس انتقال می دهند. دقت کنید که اگر شما فقط یک شبکه داشته باشید که فعالیت کاربران شما فقط درون شبکه و با یک رنج آی پی باشد نیازی به استفاده از روتر نیست.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روترهای سیسکو Portها و ماژول های آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

روتر سیسکو

یکی از محبوب ترین محصولات شرکت سیسکو، روتر است که به هیچ یک از گروه های خاص تعلق ندارد و تمامی کاربران، شرکت ها و سازمان ها به هر شکلی امکان استفاده از روتر های سیسکو را دارند. Routerهای سری 3000 و 4000 کاربردهای تجاری دارند اما تنوع routerها و modular بودن تعدادی از آن ها شرکت سیسکو را در طراحی، تولید و ساختار این نوع از روترها پیشتاز دیگر رقبا شدند.

همانطور که می دانید شرکت cisco یکی از شرکت ها به نام در حوزه ی تجهیزات شبکه است؛ و وجه تمایز routerهای سیسکو با دیگر رقبا مجهز بودن آن ها به ماژول های مختلف می باشد که این قابلیت به کاربران این اجازه را می دهد تا برای مصارف خانگی و یا تخصصی مورد استفاده قرار گیرند.

Routerها در لایه ی سوم مدل osi قرار می گیرند به این صورت که اطلاعات و داده ای تولید شده را توسط clientهای تحت شبکه به مقصد ارسال می کنند ؛ که این مقصد می تواند درون شبکه و یا شبکه محلی دیگر باشد.

سیسکو

مهم ترین وظایف router:

  1. اختصاص دادن IP به دستگاه ها
  2. مسیریابی هوشمند بسته ها
  3. ذخیره کردن مسیرها برای ارسال بسته ها
  4. اختصاص دادن IP محلی به دستگاه ها از طریق تکنولوژی NAT
  5. حفاظت از شبکه از طریق fire wall داخلی و همچنین برقراری ارتباط clientهای تحت شبکه با سایر clientها که عضو شبکه های دیگر هستند.

براساس وظایف فوق routerها اطمینان حاصل می کنند که داده ها و اطلاعات ارسالی و یا دریافتی می بایست همیشه به مقصد درست انتقال پیدا کنند.

کاربرد روتر سیسکو

Routerها یکی از ابزارهای ایده آل در شبکه های مدرن است. Routerها به کاربران یک مجموعه دسترسی می دهند تا بتوانند به شبکه های درونی و بیرونی مجموعه متصل شوند و فعالیت های خود را ادامه دهند. در نبود routerها امکان اتصال به اینترنت وجود ندارد و یا نمی توان با سایر clientها و شبکه های محلی ارتباط برقرار کرد.

Fire wallها و مولفه های فیلتر کننده مبتنی بر محتوا که بر روی روترهای سیسکو قرار گرفته است به مدیران شبکه این اجازه را می دهد تا بتواند نظارت دقیقی بر محتواهایی که کاربران قصد دارند از آن ها استفاده نمایند داشته باشند بدون آنکه فیلتر کردن محتواها تاثیر منفی بر روی کارمندان داشته باشد.

انواع پورت های روتر سیسکو

  1. E0 اولین رابط اترنت
  2. E1 دومین رابط اترنت
  3. S0 اولین رابط سریال
  4. S1 دومین رابط سریال
  5. BRI 0 اولین کانال B برای ISDN اصلی
  6. BRI 1 دومین کانال B برای ISDN اصلی

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید روتر دارای پورت تلفن است چرا که یک Router، isdn می باشد و تلفن های دیجیتال را به خط isdn متصل می کند. قبل از خرید router توجه داشته باشید که به طور معمول روترهایی با رابط ISDN S/T و ISDN U را با هم دریافت نمی کنید.

هر خط ISDN نیاز به یک Terminator Network دارد که در سمت مشترک نصب شده و تجهیزات به آن متصل می شود.

رابط ISDN S/T فاقد دستگاه Terminator Network و برای استفاده از router به یک دستگاه NT نیاز است؛ اما رابط ISDN U دارای دستگاه NT می باشد که بر روی روترها تعبیه شده اند.

رابط اترنت هم به دستگاه های LAN، HUB و یا سیستم متصل می شود.

زمان اتصال به پورت های Uplink hub سوییچ را باید بر روی hub تنظیم نمود اما دقت کنید در صورت اتصال به سیستم تنظیمات آن بر روی گره ها ضروری می باشد. این سوییچ به راحتی کابل را از straight through به  x-over تبدیل می کند.

ROUTER

انواع روتر سیسکو

  1. روتر 878
  2. روتر سیسکو 1800
  3. روتر سیسکو 1900
  4. روتر سیسکو 2800
  5. روتر سیسکو 2900

 

نظر خود را وارد نمایید