ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

انتخاب مودم دو باند یا تک باند

یکی از چالش های پیش رو در خرید مودم های فیبرنوری برای کابران انتخاب بین مودم های تک باند و دو باند است چرا که نوع انتخاب شما تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت و سرعت اینترنت می گذارد. در این مقاله قصد داریم با مفهوم دوال باند و تفاوت آن با مودم های تک باند را بیان کنیم.

مودم

کلمه مودم برگرفته شده از دو واژه ی مودم Modulator/Demodulator است و به دو شکل Internal ،External و pc card در اختیار کاربران قرار می گیرد. در حقیقت مودم ها دستگاه هایی هستند که برای دریافت اینترنت از خطوط تلفن استفاده می نمایند؛ به این صورت که اطلاعات و داده های آنالوگ را به دیجیتال و بالعکس تبدیل می کنند. 

مفهوم باند در مودم

BAND (باند) در مودم ها به دامنه ی فرکانسی اشاره دارد که برای انتقال داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود. به طور اغلب مودم‌ها از چندین Band فرکانسی پشتیبانی می‌کنند تا بتوانند با استفاده از فرکانس‌های مختلف، ارتباطات بین داده را انجام دهند. هر Band فرکانسی معمولاً دارای محدوده‌ای از فرکانس‌ها است. انتخاب Band مناسب برای مودم متکی بر استانداردهای ارتباطی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عوامل فنی و محیطی همانند تداخلات فرکانسی و فاصله از مبدأ ارتباط بستگی دارند. باند‌ها در مودم‌ها به منظور تقسیم بندی و مدیریت منابع فرکانسی استفاده می‌شوند؛ و هر باند فرکانسی دارای محدوده‌ای از فرکانس‌ها است که قابل استفاده هستند. رایج ترین Bandهای فرکانسی در مودم ها باند 2.4GHz و 5GHZ می باشد.

باند فرکانسی 2.4GHz

باند فرکانسی 2.4Ghz یک باند فرکانسی است که بین فرکانس‌های 2.4GHz تا 2.4835Ghz قرار دارد؛ و در استانداردهای Wi-Fi 802.11b/g/n استفاده می‌شود. باند 2.4Ghz پوشش سیگنالی بهتر و محدوده ی وسیع تری را پوشش می دهند؛ ولی به دلیل استفاده گسترده از این باند توسط دستگاه‌ها و تجهیزات دیگر مانند میکروفون‌های بی‌سیم و دستگاه‌های بلوتوث، ممکن است تداخل فرکانسی رخ دهد. سرعت انتقال اطلاعات و داده ها در باند فرکانسی 2.4GHz به 450Mbps-600Mbps می رسد. 

باند 2.4 گیگاهرتز یکی از باندهای پر کاربرد در شبکه های وای فای می باشد که در اکثر مودم های فیبرنوری دارای باند 2.4 می باشد؛ اما باند 5 گیگاهرتز نوع جدیدی از باندها می باشد که برای انتقال اطلاعات با سرعت بالاتری مورد استفاده قرار می گیرند و تعداد محدودی از مودم ها دو بانده می باشند.

باند فرکانسی 5GHz

باند فرکانسی 5GHz بین فرکانس های 5.15GHz تا 5.875GHz قرار دارد و در استانداردهای Wi-Fi 802.11a/n/ac استفاده می شود. این باند در فرکانس های نامبرده شده از تداخلات کمتری با دیگر دستگاه ها برخوردار است. نکته مهم در مورد باند فرکانسی 5GHz پوشش دهی آن در فواصل بلند است، که کمتر می باشد. به عبارتی این باند فرکانسی برای پوشش دهی به مکان های کوچک تر طراحی شده و سرعت انتقال اطلاعات 1300Mbps است. 

علاوه بر باندهای 2.4GHz و 5GHz ، باندهای فرکانسی دیگری هم در مودم‌ها و شبکه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار می گیرند. این باندها عبارتند از:

باند فرکانسی 900MHz

این باند در فرکانس‌های 900MHz-928MHz قرار دارد و برای ارتباطات مختلف از جمله تکنولوژی‌های GSM و IoT (انترنت اشیا) استفاده می شود.

باند فرکانسی 3.5GHz

این باند در فرکانس‌های 3.4GHz-3.8GHz قرار دارد و برای ارتباطات بی‌سیم ثابت مانند فناوری WiMAX و برخی از شبکه‌های ارتباطی 5G استفاده می شود.

باند فرکانسی 60GHz

باند 60GHz بین فرکانس‌های 57GHZ-64GHz قرار دارد. این باند فرکانسی معمولاً در فناوری‌های WiGig و IEEE 802.11ad استفاده می‌شود.

باند فرکانسی 24GHz

باند فرکانسی 24GHz بین فرکانس های 24.25GHz و 27.5GHz قرار دارد و اغلب در فناوری‌های IEEE 802.11ad و 5G mmWave استفاده می‌شود؛ چرا که در فواصل کوتاه بالاترین سرعت را دارد. 

این باندها هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند و بسته به نیازها و استانداردهای مورد استفاده، مودم‌ها می‌توانند از آنها پشتیبانی نمایند؛ و به عنوان ابزارهایی برای تقسیم بندی فرکانس‌ها و مدیریت منابع بی‌سیم، در انتقال و اطلاعات و بهبود عملکرد داده‌ها در شبکه‌های بی‌سیم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

پشتیبانی مودم ها از باندهای فرکانسی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که به کاربران این امکان را می دهد تا در محیط های مختلف و باتوجه به نیازهای خود باند فرکانسی مناسب را انتخاب نمایند.

مودم

مودم Dual Band

مودم های دوال باند یا Dual Band Modem به مودم هایی گفته می شود که اطلاعات و داده ها را با دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز انتقال می دهد. باند 5 گیگاهرتز یکی از باندهای پیشرفته برای اتصال به اینترنت است که می تواند سرعت و پایداری بیشتری را برای کاربران خود فراهم کند. کاربران با استفاده از مودم ها دوال باند و فاصله ی خود از مودم می توانند به راحتی بین این دو فرکانس جا به جا می شوند تا بتوانند از بهترین باند برای ارسال و دریافت اطلاعات و داده ها استفاده کنند.

دستگاه هایی که در این سال ها تولید شده اند از باند فرکانسی 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند از جمله:

  • تلفن های هوشمند آیفون و سامسونگ
  • لپ تاپ های مایکروسافت سرفیس، دل
  • تلویزیون های اسمارت، دستگاه های بازی

مودم های دوال باند در مقایسه با مودم های تک باند سرعت بیشتری دارند چرا که ارسال و دریافت اطلاعات و داده ها در شبکه ی wifi با سرعت و  پایداری بالایی انجام می پذیرد. بسیاری از مودم های تک باند از باندهای 2.4 گیگاهرتز استفاده می کنند که به دلیل تداخل با سایر دستگاه ها و محدودیت هایی که در پهنای باند دارد سرعت کمتری را هم ارائه می دهد این در صورتی است که باند 5 گیگاهرتز پهنای باند بیشتر و تداخل کمتری با سایر دستگاه ها دارد و به همین دلیل سرعت بالاتری را برای انتقال اطلاعات فراهم می کند.

بسیاری از گیمرها از مودم های dual band که سرعت و پایداری بیشتری در شبکه دارند استفاده می کنند همچنین برخی از مودم های دو باند دارای ویژگی هایی مانند Quality of هستند که به گیمرهای این امکان را می دهند تا برای بازی های service (QoS) آنلاین اولویت بیشتری را به ارتباط بی سیم خود بدهند و از قطعی و اختلال در بازی جلوگیری کنند.

مودم تک باند و دو باند

معرفی برخی از مودم های دو بانده:

  1. مودم فیبر نوری EG8247W5

تعداد پورت تلفن : 1 عدد
تعداد پورت شبکه : 4 عدد
تعداد USB پورت : 1 عدد
سرعت پورت شبکه: 4 عدد گیگ
باند فرکانسی: دو باند دارای پورت catv

  1. مودم فیبر نوری EG8145X6

تعداد پورت تلفن : 1 عدد
تعداد پورت شبکه : 4 عدد
تعداد USB پورت : 2 عدد
سرعت پورت شبکه: 4 عدد گیگ
باند فرکانسی: دو باند

  1. مودم فیبر نوری HG8245Q2

تعداد پورت تلفن : 1 عدد
تعداد پورت شبکه : 4 عدد
تعداد USB پورت : 2 عدد
سرعت پورت شبکه: 4 عدد گیگ
باند فرکانسی: دو باند

  1. مودم فیبر نوری EG8145V5

تعداد پورت تلفن : 1 عدد
تعداد پورت شبکه : 4 عدد
تعداد USB پورت : 1 عدد
سرعت پورت شبکه: 4 عدد گیگ
باند فرکانسی: دو باند

نظر خود را وارد نمایید