ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

استانداردهای فیبر نوری

در مقاله پیدایش فیبرنوری اشاره کردیم که فیبرنوری متشکل از تارهای فیبر نوری بسیار باند و منعطف است که از شیشه و یا پلاستیک ساخته شده اند و با کنار هم قرار گرفتن تعدادی از تارهای فیبرنوری دورن چندین لایه روکش، کابل فیبرنوری پدید می آید.

فیبرهای نوری اطلاعات و داده ها را از طریق امواج نوری در مسافت های طولانی منتقل می کنند. یکی از راه های استفاده ی بهتر از فیبرنوری شناخت استانداردهای آن است تا بتوان عملکرد بهینه، سازگاری و اطمینان در شبکه های نوری حاصل شود.

استانداردهای فیبر نوری این قابلیت را دارند تا ویژگی های فنی و عملکرد آن ها را تعیین کنند تا فیبرهای نوری با استانداردهای مشخص عمل کنند.

استانداردهای فیبرنوری

استانداردهای فیبرنوری نقشی تعیین کننده و مهمی در عملکرد و کاربردهای مختلف فیبرنوری دارند در ادامه به برخی از استانداردهای کابل های فیبرنوری می پردازیم:

  1. استاندارد TIA/EIA-568

استاندارد TIA/EIA-568 در نصب، راه اندازی سیستم های کابل های کشی Optical Fiber استفاده می شود و شامل آموزش ها و کارهایی همچون نصب کابل ها، رک ها و تجهیزات آن می شود.

  1. استاندارد IEC 60794

استاندارد IEC 60794 ویژگی ها و مشخصات فنی کابل های فیبرنوری مانند: قطر، وزن، متراژ، نوع کابل، مقاومت و... را شامل می شود.

  1. استاندارد IEC 60793

استاندارد IEC 60793 فیبرهای نوری را براساس ویژگی های عملکردی و فیزیکی آن ها تقسیم بندی می شوند مانند: نوع هسته، میزان انتقال اطلاعات و ضریب شکست.

  1. استاندارد 654

استاندارد G.654 توسط اتحادیه بین المللی مخابرات ITU-T تعیین شده که فیبرنوری singlemode را با ضریب refractive index را کاهش یافته را معین نموده و برای انتقال اطلاعات و داده ها در مسافت های طولانی زمینی و آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. استاندارد ITU-T G.651

استاندارد ITU-T G.651 مربوط به ویژگی های فنی فیبرهای نوری multimode با  Refractive index معمولی را معین می کند.

  1. استاندارد ITU-T G.652

استاندارد ITU-T G.652 شامل Refractive index، Transmission power factor، Transit delay، Frequency response، bending factor.

  1. استاندارد ITU-T G.653

استاندارد ITU-T G.653 مربوط به ویژگی های فنی فیبرهای نوری single mode با  Refractive index کاهش یافته را معین می کند.

  1. استاندارد ITU-T G.655

استاندارد ITU-T G.655 برای کابل های NZ-DSF استفاده می شود که ویژگی های خاصی مانند خمش پذیری، تاخیر گذر نور و... مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای فیبرهای نوری single mode با Refractive index غیر خطی

  1. استاندارد 657 A1

استاندارد G.657 A1 هم توسط اتحادیه بین المللی مخابرات تعیین شده اند و شامل فیبرهای نوری single mode با انعطاف پذیری بالا طراحی شده اند. کابل های فیبرنوری با استاندارد G.657 A1 تحت عنوان drop cable شناخته می شوند.

  1. استاندارد 657 A2

استاندارد G.657 A2 تحت شرایطی چون خمش و انعطلف پذیری بیشتر نسبت به G.657 A1 جایگزین G.657 A1 می شود. در حقیقت تارهای فیبرنوری A2 منعطف تر از تارهای فیبرنوری A1 هستند.

  1. استاندارد 657 B

استاندارد G.657 B برای فیبرهای نوری با درصد خمش بیشتر و همچنین امکان استفاده در شبکه های POINT TO POINT، FTTX طراحی شده اند.

در ساختار FTTH استانداردهایی چون G.657 A1, A2، G.657 B هر سه مشخصات فنی OPTICAL FIBER را تعیین می کنند. استانداردها نام برده شده در اغلب موارد برای انتقال اطلاعات و داده ها در شبکه ی فیبرنوری و همچنین استفاده از فیبرهای SINGLE MODE در مکان و شرایط خاصی طراحی شده اند.

 

 

نظر خود را وارد نمایید