ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

آشنایی با شبکه وایرلس (Wireless) یا شبکه بی سیم

در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد شبکه وایرلس و مزایای آن، تجهیزات مورد استفاده شبکه وایرلس، انواع آن ها و راه اندازی و پیکربندی شبکه های بی سیم یا وایرلس در اختیارتان قرار دهیم.

شبکه وایرلس یا بی سیم

شبکه wireless، شبکه هایی هستند که اتصال آن ها بدون کابل انجام می شود و انتقال اطلاعات از طریق امواج رادیویی انجام می پذیرد و پیاده سازی آن ها در لایه های فیزیکی شبکه انجام می شود. باتوجه به اینکه که شبکه های وایرلس بدون کابل هستند در هزینه های کابل و کابل کشی صرفه جویی می شود.

Mode ها و نقش ها در شبکه وایرلس

دستگاه های wifi در سه mode (حالت) قرار دارند و این modeها هستند که مشخص می کنند wifiها چه نقشی را در شبکه های بی سیم داشته باشند؛ درواقع شبکه های بی سیم ترکیبی از دستگاه هایی هستند که در این سه mode قرار گرفته و همچنین نوع پیکربندی دستگاه ها و راه اندازی شبکه های وایرلس به کانکشن هایی که می خواهید بین اجزای شبکه برقرار شود بستگی دارد.

Modeها و نقش های وایرلس

  1. Wireless Client در شبکه وایرلس

کامپیوتر، تلفن، تبلت و لپ تاپ ها همگی کلاینت های معمول در شبکه های وایرلس می باشند. زمانی که شما با دستگاه های مختلف از طریق hotspot به وایرلس و یا روتر متصل می شوید در حقیقت نقش کلاینت را در شبکه ی وایرلس دارید. به client mode، مود station هم می گویند.

به عنوان مثال: wireless client همانند فردی است که به عنوان تماشاچی در سالن سینما قرار دارد و یکی از چندین نفری است که در سالن به پرده نمایش دسترسی دارد.

وایرلس کلاینت

  1. Access point در شبکه وایرلس

Access pointها ابزارهایی هستند که اتصالات شبکه وایرلس را برای دستگاه هایی همچون کامپیوتر، لپ تاپ، اسمارت فون ها و... کنترل می کنند. اگر router به گونه ای تنظیم شده باشند که به عنوان ap (access point) عمل کند، در واقع می توان گفت همانند master mode یا infrastructure mode عمل کرده است. در بعضی موارد AP ها دستگاه های مستقلی می باشند که ارتباط بین دو شبکه وایرلس و اترنت را مانند پل برقرار می کنند، به این معنا که access pointها بخشی از روترها می باشند.

به عنوان مثال: اکسس پوینت همانند شخصی بر روی استیج است و مخاطبین او جمعیتی است که روبه روی او قرار گرفته اند و می توانند سوالات خود را بپرسند و پاسخ دریافت نمایند.

Ap های انتخابی بسته به قدرت و آنتن می تواند امواج های wireless را در محدوده های مختلف پوشش دهد.

اکسس پوینت

  1. Mesh یا Ad Hoc Mode در شبکه وایرلس

تعدادی از دستگاه ها مانند لپ تاپ، router های وایرلس و smart phoneها از حالت Ad Hoc Mode استفاده و پشتیبانی می کنند. این حالت Ad Hoc Mode باعث می شود تا دستگاه ها به طور مستقیم و بدون نیاز به access point به یک دیگر متصل شوند که نوع متفاوتی از شبکه را ایجاد می کند، که در آن تمامی دستگاه ها می توانند به دستگاه های دیگر پیام ارسال و دریافت نمایند و نیازی به واسطه نباشد.

به عنوان مثال Ad Hoc Mode مانند افراد یک گروه هستند که هر کدام به یک میزان سهم در صحبت کردن و نظر دادن دارند و اگر فردی در انتها باشد و پیام را نشنود سایر افراد گروه پیام را به او منتقل می کنند.

Ad Hoc Mode

ویژگی های شبکه های بی سیم

  • انعطاف پذیری
  • کاهش هزینه
  • افزایش موبایلیتی
  • نصب سریع و سادگی
  • ارتقا پذیری

تجهیزات شبکه وایرلس

تجهیزات شبکه وایرلس شامل آنتن، روتر و اکسس پوینت است که در ادامه برخی از آن ها را معرفی می کنیم.

  1. انواع روتر ها در شبکه بی سیم

  • Omnidirectional : روتر Omnidirectional، امواج و سیگنال های wireless را در همه جهت ها دریافت و ارسال می کند.
  • Sector router : امواج و سیگنال های wireless را در محدوده نیم دایره ای دریافت و ارسال می کند.
  • Focused router : امواج و سیگنال های wireless را به صورت narrow beam دریافت و ارسال می کند.
  1. انواع آنتن در شبکه بی سیم

همانطور که می دانید آنتن ها ابزاری هستند که سیگنال ها را به امواج رادیویی تبدیل می کنند.

  • Omni directional : معمول ترین آنتن های همه جانبه و یا همه جهت در شبکه وایرلس است که امواج را به طور مساوی در تمام جهات ارسال می کند.
  • آنتن directional : آنتن directional، امواج و سیگنال ها را فقط در یک جهت ارسال می کند. تمرکز امواج در یک جهت باعث می شود قدرت امواج بیشتر، تداخل و نویز کمتری داشته باشیم.

نحوه اتصالات در طراحی شبکه های وایرلس

در طراحی شبکه های وایرلس به طور معمول کلاینت ها می بایست به access point ها متصل باشند و نودهای mesh هم به یک دیگر

در طراحی شبکه وایرلس به  نکات زیر توجه کنید :

  1. نمی توانید clientها را به صورت بی سیم به یک دیگر متصل کنید.
  2. نمی توانید access point ها را به صورت بی سیم به یک دیگر متصل کنید.
  3. نمی توانید clientها را به ad hoc به صورت بی سیم به یک دیگر متصل کنید.
  4. نمی توانید access pointها را به ad hoc به صورت بی سیم به یک دیگر متصل کنید.
  5. بیشتر clientها را می توان به یک access point متصل نمود و ad hoc می توانند به چندین ad hoc دیگر متصل شوند.
  6. می توانید راه اندازی تجهیزات شبکه وایرلس را به شکلی انجام دهید تا هر کدام از تجهیزات modeها را داشته باشند.
  7. اگر بخواهید می توانید ترکیبی از دستگاه ها را بهم متصل کرده و آن ها را با یک سیم بهم اتصال دهید. با استفاده از این روش می توانید دستگاه هایی که نمی توانند به wireless وصل شوند در شبکه قرار بگیرند. به عنوان مثال می توان access point یا client را با کابل ethernet به نود mesh متصل کرد.

 

نظر خود را وارد نمایید